کودکان کار، چهره زخمی خیابان ها

ممتاز نیوز: دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بسیاری از کودکان کار از خانواده های کم درآمد و بی بضاعت هستند، گفت: برای جلوگیری از کشیده شدن کودکان به سمت کار باید دولت طبق قانون اساسی و عدالت اجتماعی، امکانات و رفاه اجتماعی را فراهم کند.

عباس قائید رحمت در گفت و گو با خانه ملت، اظهار داشت:اگر زمینه اشتغال برای تمام افراد واجد شرایط جامعه فراهم شود، دیگر خانواده های فقیر و بی بضاعت مجبور نمی شوند، کودکان خود را برای کار راهی خیابان ها کنند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نهم استفاده شهرداری ها و شرکتهای پیمانکاری از کودکان و نوجوانان به عنوان کارگر را خلاف قانون دانست و تصریح کرد: وظیفه سازمان های نظارتی این است که از این اقدام خلاف قانون جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه استثمار و بهره برداری از کودکان و نوجوانان از سوی شرکتهای پیمانکاری و کارخانه ها اشکال دارد، افزود: اگر دولت نیز مجوزی در این رابطه صادر کند، بر خلاف قانون عمل کرده است.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه هر کودکی باید طبق اقتضائات سن خود رفتار کند، یادآور شد: اگر شهرداری ها و شرکت های پیمانکاری از کودکان و نوجوانان به عنوان کارگر استفاده کنند، بر خلاف قانون عمل کرده اند و باید از تامین نیروی کار از میان کودکان و نوجوانان جلوگیری کرد و در مقابل این بی قانونی ایستاد.

قائید رحمت تامین شدن معیشت، مسکن و بهداشت برای تمام افراد جامعه را راهکاری برای جلوگیری از افزایش میزان کودکان کار ارزیابی و عنوان کرد: انتظار این است که سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد کودکان کار اقدامات عاجل تری انجام دهند.

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ناکافی بودن اعتبار و بودجه سازمان های حمایتی گفت: اگر بودجه سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) کافی باشد، افراد واجد شرایط به مدت طولانی در انتظار تحت پوشش قرار گرفتن نمی مانند که این موضوع کمک موثری است تا تعداد کمتری از کودکان و نوجوانان به سمت کار کشیده شوند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.