کولیت عصبی سبب ابتلا به سرطان نمی‌شود

۲۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز: یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه تنش‌های روحی و روانی در بسیاری موارد زمینه ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است، گفت: تا زمانی که فشار عصبی بر فرد وجود داشته باشد این بیماری عود می کند، لازم است این بیماران با دوری از اضطراب و ایجاد آرامش روحی و فکری به درمان و بهبود سلامت خود کمک کنند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع ۲۵ درصدی سندروم روده تحریک پذیر در کشور گفت: بعضی از بیماری‌های روده همچون سندروم روده تحریک (IBS) یا همان کولیت عصبی که معمولا که در زنان نیز شایع تر است سبب بروز سردردهای گوارشی در فرد می شوند.

وی در ادامه افزود: زنان جوان مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر معمولا از درد و صدای شکم، نفخ و اختلال در اجابت مزاج شکایت دارند، بطوری که دچار اسهال یا یبوست و یا هردو حالت اسهال- یبوست به صورت مقطعی و دوره‌ای می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که ایجاد زورپیچ در مبتلایان به کولیت عصبی سبب می گردد تا از شرکت در مجامع عمومی دوری کنند، گفت: از علایم خارج از روده‌ای این بیماری می‌توان به سردردهای تیپ میگرنی و سردردهای عصبی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه احساس کوفتگی و خستگی صبحگاهی در میان دو کتف، از نشانه های ابتلا به کولیت عصبی است، افزود: زنان مبتلا به این سندروم علاوه بر دردهای شکمی و اختلالات اجابت مزاج، دچار سردرد به خصوص در دوران قاعدگی نیز می شوند، این اشخاص صبح‌ها معمولا با احساس کوفتگی و خستگی در میان دو کتف از خواب بیدار می شوند.

دکتر دریانی قطع و وصل شدن ادرار را از دیگر عوارض ابتلا به کولیت عصبی یا سندروم روده تحریک پذیر دانست و یادآور شد: ابتلا به این بیماری سبب می گردد که زنان مبتلا به این عارضه درد بیشتری را نسبت به اشخاص سالم، در دوران قاعدگی و هنگام مقاربت احساس کنند.

دکتر دریانی با تاکید بر اینکه رفع یبوست ناشی از کولیت عصبی با مصرف دو لیوان آب هنگام صبح ناشتا امکان پذیر است، گفت: مصرف فراوان آب به ویژه در فصل تابستان، خوردن صبحانه کامل سبب افزایش حرکات روده شده و در رفع یبوست به فرد کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه نفخ از علامت شایع بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر است، گفت: مصرف حبوبات همچون نخود و لوبیا و غذاهایی مانند آش رشته در این اشخاص پیشنهاد نمی‌شود، مبتلایان به این بیماری که دچار کولیت عصبی اسهال می باشند، چنانچه مبتلا به کمبود آنزیم لاکتاز نیز می باشند، می بایست از خوردن شیر و موادی که در ترکیبات آن شیر به کار رفته است به جز ماست، پرهیز کنند زیرا کمبود این آنزیم در آنها سبب می گردد تا هنگام خوردن شیر با مشکلات نفخ و اسهال بیشتری مواجه شوند.

این فوق تخصص گوارش در خصوص گروهی از بیماران که علامت اسهال در آنها بروز می کند، گفت: در مبتلایان به اسهال ناشی از کولیت عصبی باید توجه داشته باشند که مصرف بسیار میوه جات به ویژه میوه‌های فصل تابستان همچون هندوانه، بروز اسهال را در آنها تشدید می‌کند.

دکتر دریانی زمینه ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر را در بسیاری از موارد به سبب تنش های روحی و روانی دانست و گفت: هر چند امروزه وجود تنش در زندگی اجتناب ناپذیر است اما تا زمانی که فشار عصبی بر فرد وجود داشته باشد این بیماری عود می‌کند، لازم است این بیماران با دوری از اضطراب و ایجاد آرامش روحی و فکری به درمان و بهبود سلامت خود کمک کنند.

وی مهمترین مساله در بیماران مبتلا به کولیت عصبی را کنار آمدن با بیماری خود دانست و افزود: کولیت عصبی ممکن است که تا پایان عمر همراه فرد باشد اما نباید ترسی از تبدیل شدن این بیماری به سرطان داشت، کولیت عصبی سبب ابتلا به سرطان نمی‌شود.

دریانی در پایان خاطرنشان کرد: مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر می توانند در صورت احساس نفخ شدید از زیره سیاه در غذا و عرق نعناع استفاده کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.