کُردها در سوریه خواستار اتحاد احزاب کُردی شدند

دیروز جمعه هزاران نفر در مناطق کُردنشین سوریه با تظاهرات در خیابانها و میادین اصلی شهرهای کُردنشین پس از اقامه نماز جمعه خواستار اتحاد احزاب کُردی شدند.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از آژانس خبری فرات، تظاهرکنندگان که پرچمهای احزاب کُرد را در دست داشتند نسبت به اتحاد و همبستگی کُردهای سوریه ابراز خوشحالی کردند.

همچنین تظاهرکنندگان اظهارات خشونت آمیز نخست وزیر ترکیه علیه کُردها را محکوم کردند که گفته بود کُردها هر جا باشند با آنها مخالفت خواهم کرد.

طرفداران حزب کارگران کردستان نیز در این تظاهرات خواستار آزادی اوجالان از زندان امرالی ترکیه شدند.

تظاهرکنندگان شهر کرکی در پایان در بازار مرکز شهر جمع شدند و پس از یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان حسین کوچر، عضو کمیته اجرایی جنبش جامعه دمکراتیک کردستان بر اهمیت وحدت احزاب کُردی در این مرحله کنونی تاکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت گرد آمدن شورای عالی کُرد سوریه تاکید کرد.

کوچر دیدار وزیر خارجه ترکیه به اقلیم کردستان را محکوم کرد و اظهار داشت: هدف اصلی از این دیدار ایجاد تفرقه در میان کُردها و بر هم زدن وحدت و همبستگی آنها در کردستان سوریه است اما ما بر گرفتن حق خود مصمم هستیم.

شایان ذکر است: احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه به منظور دیدار با مقامات کُرد اقلیم کردستان به اربیل سفر کرده بود و پس از دیدار با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و دیگر احزاب آنجا با شورای ملی کُردهای سوریه دیدار کرده بود اما شورای ملی کردستان سوریه و احزاب نزدیک به حزب کارگران کردستان این دیدار را محکوم کردند و در واکنش به این اقدام شورای ملی کُرد سوریه عضویت خود را در شورای عالی کُرد سوریه در اقلیم کردستان به حال تعلیق درآوردند.

دیروز نیز عبدالباسط سیدا، رئیس شورای ملی سوریه با مسعود بارزانی و دیگر مقامات اقلیم دیدار کرد تا بتواند به آنها فشار بیاورد و احزاب کُرد سوریه با وی همراه شوند.

وی پس از دیدار با مسعود بارزانی در اربیل در یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دیدار احمد داود اوغلو از کرکوک با نارضایتی شدید دولت مرکزی عراق روبرو شد و این اقدام وزیر خارجه ترکیه را توهین و بی احترامی به تمامیت ارضی عراق خواندند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.