گاردین بررسی کرد؛ واکنش آمریکا به تصمیم ایران درباره بستن تنگه هرمز

خبرگزاری آریا-روزنامه گاردین افزایش ۸ برابری نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را واکنش این کشور به تصمیم ایران درباره بستن تنگه هرمز می داند.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه گاردین در گزارشی به قلم جولیان بورگر آورده است:مذاکرات کارشناسان فنی ایران و گروه ۱+۵ در استانبول در حالی خاتمه یافت که پس از آن آمریکا اعلام کرد:بستن احتمالی تنگه هرمز توسط ایران اقدامی است که این کشور در مقابل تاکیدهای آمریکا بر تعلیق فعالیت های هسته ای در ایران و تشدید تحریم ها انجام خواهد داد.
روزنامه گاردین در ادامه می نویسد:با توجه به رزمایش موشکی ایران که با نام پیامبراعظم (ص) ۷ برگزار شد ، اعلام آمادگی ایران از لحاظ تجهیزات جنگی و قدرت نظامی ایران هدف اصلی این رزمایش بوده است،به گفته مقامات آمریکایی تجهیزات نظامی ایران قادر به هدف قرار دادن پایگاه های نظامی آمریکا و رژیم صهیوینستی  خواهد بود.
نویسنده در ادامه می نویسد:مذاکرات میان کارشناسان فنی ایران و اعضای گروه ۱+۵ در استانبول در حالی با هدف حل و فصل پرونده هسته ای ایران برگزار شد که با توجه به نتیجه مذاکرات ، گزینه نظامی علیه ایران هنوز بر روی میز کاخ سفید قرار دارد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  بر افزایش شمار جنگنده ها در منطقه و استفاده از جنگنده های رادار گریز تاکید کرده است.
روزنامه گاردین در ادامه این گزارش می نویسد: با توجه به شرایط ایران در غنی سازی اورانیوم با خلوص بیش از ۲۰ درصد،تهران فعالیت های هسته ای را با درصد خلوص سابق ادامه می دهد. مذاکرات استانبول با هدف حفظ کانال های دیپلماسی مسکو ودست یابی به راه حل های جدید  در خصوص بررسی پرونده هسته ای ایران برگزار و علی رقم انتظارها نشانه ای از وجود مصالحه در خصوص پرونده هسته ای ایران حاصل نشده است.
 در ادامه نویسنده تاکید دارد که گروه۱+۵ کارشناسان فنی خود را با هدف ارزیابی اهداف دیپلماسی ایران به  استانبول فرستاده و بررسی تاثیرات تحریم ها بر تغییر مواضع ایران از اهداف اصلی این مذاکرات بشمار می رود.
نویسنده به نقل از روزنامه نیویورک تایمز از افزایش هشت برابری نیروهای آمریکا در خلیج فارس خبر داده و این امر را عاملی برای تغییر موضع ایران و جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز اعلام کرده است.
این روزنامه می نویسد: ایران بعد از اهتمام ویژه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵، اکنون همچون گذشته مسیر سرسختی و ایستادگی در مقابل زیاده خواهی های غرب به ویژه آمریکا را در پیش گرفته است.
نیویورک تایمز با اشاره به مانورهای موفقت آمیز جمهوری اسلامی و همچنین طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بستن تنگه هرمز را واکنشی حساب شده و جسورانه از طرف ایران در تقابل با دور جدید تحریم ها عنوان کرد.
این گزارش با بیان اینکه بیش از یک پنجم نفت دنیا از طریق تنگه هرمز عبور می کند، تصریح کرده است، دولت اوباما به تهران هشدار داده است که بستن تنگه هرمز برای آمریکایی ها خط قرمز محسوب می شود.
در ادامه این مقاله آمده است هنوز مشخص نیست در صورتی که ایران بخواهد تنگه هرمز را بر روی کشتی های نفتکش ببندد، چه اتفاقی در منطقه و سطح جهان خواهد افتاد.
 این روزنامه در ادامه آورده است:ایران چندین اقدام جدید که غرب را به چالش می کشاند به معرض اجرا گذاشته است.این اقدامات ایران در پاسخ به تحریم های نفتی جدید اروپا است. تنگه هرمز را وزارت انرژی آمریکا “حیاتی ترین آبراه نفتی” نامگذاری کرده است.آزمایش موشک های جدید به وضوح هشداری به رژیم صهیونیستی و آمریکا است.
یک دیپلمات اروپایی در این خصوص خاطر نشان کرد:لازم است کارشناسان و محققان تحلیل ها و مواضع خود را در مورد فعالیت های هسته ای ایران اعلام کرده و هرگونه سوال و ابهامی  را با مقامات و کارشناسان فنی ایرانی مربوط به  فعالیت های هسته ای در میان بگذارند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.