گازپروم و پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان

شرکت روسی «گازپروم» با تاکید بر تمایل خود برای ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اعلام کرد فقط در صورت معافیت از روند مناقصه حاضر به مشارکت در این پروژه است.

شرکت «گازپروم» روسیه آمادگی خود مبنی بر ساخت و توسعه خط لوله گاز ایران و پاکستان با نام «آی‌پی» را در صورت معافیت از روند مناقصه به پاکستان اعلام کرده است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری بیزینس ریکوردر، پیش تر برخی رسانه های پاکستانی از کنار کشیدن چین و روسیه برای مشارکت در ساخت این خط لوله خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد وزارت نفت پاکستان گفت: ایران نیز پیشنهاد کرده است که چنانچه هیچ شرکت خارجی ساخت این خط لوله را بر عهده نگیرد، ساخت این خط لوله را انجام می‌دهد.

وی افزود: پیش از این گازپروم تمایل خود برای شرکت در این پروژه را در آگوست سال گذشته اعلام کرده بود. این شرکت تمایل خود برای توسعه بخش انرژی پاکستان را نیز اعلام کرده است و به ساخت تاسیسات تولید برق و توسعه میدان‌های گازی کمک خواهد کرد.

این مقام پاکستانی تصریح کرد: در نشست اخیر هیئت هماهنگی آ‌ی‌پی، ایران نیز پیشنهاد ساخت این خط لوله را در صورتی‌که هیچ شرکت خارجی ساخت این خط لوله را بر عهده نگیرد و ۵۰۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در این پروژه را ارائه داده است.

بر اساس مفاد توافق‌نامه میان ایران و پاکستان، پاکستان روزانه ۷۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز به مدت ۲۵ سال از ایران وارد می‌کند. این گاز از میدان گازی پارس جنوبی از طریق بلوچستان تامین می‌شود.

به گفته منابع پاکستان، به علت قیمت بالای گاز ایران، این گاز برای مصرف‌کنندگان داخلی در دسترس نخواهد بود و بیشتر آن در بخش صنعتی به ویژه تولید برق استفاده خواهد شد.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.