گاهی لزوما نارنجی

در اتاق نشیمن دو رنگ نارنجی و سفید ناب را ترکیب کنید تا فضایی روشن، سرزنده و آرام خلق شود.

نارنجی چشمگیر رنگی پرجنب و جوش و پویاست که بسیار مورد علاقه نوگراهای اواسط قرن بیستم میلادی قرار گرفته است. هنگام استفاده از این رنگ پرانرژی، به غالب شدن آن حتی در وسیع ترین فضای خانه مانند یک اتاق نشیمن بزرگ توجه داشته باشید؛ هر چند که پراکندن رنگ نارنجی پرشور به صورت گزینشی داخل اتاق های کوچک تر منزل نیز کارآیی خوبی دارد و در مجموع محیط را نورانی و زنده نشان می دهد.

اضافه کردن نارنجی در یک طرح رنگ بسیار ساده تر از حد تصور ماست، زیرا با اغلب رنگ ها جور درمی آید. تنها اندکی نارنجی در یک اتاق می تواند سرزندگی و سطح نیروی مثبت اتاق را به شدت تغییر دهد.

همین طور که این مقاله خواندنی را مرور می کنید فکر کنید چطور می توانید یک یا چند گونه آرایه نارنجی را به رنگ های خانه تان اضافه کنید. این امر با کمک دامنه گسترده فام های رنگ نارنجی می تواند یک ابزار آرایه ای مفید باشد.

گستره رنگ نارنجی

طلوع آفتاب یک روز تابستانی را به خاطر آورید، همزمان به یاد گستره زیبا و پر نیروی رنگ نارنجی خواهید افتاد. از غلیظ ترین نارنجی متمایل به قرمز گرفته که بیشترین گرما و انرژی را ایجاد می کند، تا ملایم ترین و کم مایه ترین نارنجی که به هلویی و عنابی روشن می زند و به آرامی و ملایمت طلوع خورشید در نخستین لحظات می ماند. نارنجی در هر اتاقی به کار می آید، همین طور می تواند با هر نوع سبک مبلمان نوین و سنتی یا تیره و روشن به کار رود.

نارنجی در دکور

راههای زیادی برای استفاده از رنگ نارنجی در آرایه های منزل یا محیط کارتان وجود دارد؛ خواه تنها به صورت تقویت یک رنگ دیگر، یا به عنوان رنگی غالب در یک طرح رنگی وسیع تر. در اینجا چند ایده سودمند مطرح می شود، بلکه به کارتان آید:

– در آشپزخانه رنگ نارنجی را مقابل دید، زیر کابینت های ردیف بالایی به نمایش بگذارید تا منطقه کاری شما روی سطح کابینت های پایینی روشن و دلباز شود.

– داخل یک اتاق انباری بزرگ، جادار و بدون پنجره را با نارنجی سوخته رنگ کنید و با رنگ زرد تاثیر آن را تقویت سازید.

– از یک سایه شاد و بشاش زرد و نارنجی برای پس زمینه ایوان یا اتاق آفتابگیرتان استفاده نمایید. سپس رنگ نارنجی را در قالب یک طرح گلدار در بالشتک ها یا رویه صندلی ها به کار ببرید.

– توجه داشته باشید که در اتاق خواب یا حمام یک دختر یا پسر جوان، بد نیست که نارنجی رنگ غالب باشد. در این حال با سایه هایی عمیق از آبی و سبز یا صورتی و زرد آن را تقویت کنید.

– پر رنگ ترین فام نارنجی را انتخاب کرده، راه پله خانه را تا پایین با آن رنگ آمیزی کنید تا راهرو و پله ها روشن شود. البته زرد یا آبی روشن را برای نرده ها کنار بگذارید!

– پرده هایی از نارنجی ملایم بدوزید و آنها را با رنگمایه سبز – آبی کمرنگ جور کنید. از این ترکیب در حمام، اتاق خواب، کتابخانه و اتاق مطالعه استفاده کنید.

– پارچه ای پیدا کنید که در آن سایه رنگ های نارنجی با هم ترکیب شده باشد و با این پارچه، روتختی یا پرده یا روکش صندلی بدوزید. یک طرف دیوار این اتاق را با نارنجی کاملا تیره رنگ بزنید و سه طرف دیگر را با سایه خیلی ملایم نارنجی رنگ آمیزی نمایید.

– نارنجی تند همراه با طلایی را در اتاق پذیرایی به کار ببرید و با انتخاب رنگ های زمینی مانند قهوه ای، کرم، شکلاتی و سبز خزه ای برای کوسن ها و دیگر وسایل تزئینی به اتاق تان آرامش دهید.

ترکیبات نارنجی

به خاطر داشته باشید نارنجی دارای گستره متنوعی از فام های مختلف است و با سایر رنگ ها به خوبی هماهنگی می یابد. سعی کنید همراه با رنگمایه نارنجی، دو رنگ دیگر را در پارچه ها، پرده ها، تابلوها، مجسمه ها و دیگر اجزای دکوری به کار ببرید. برای نمونه سبز لیمویی ناب رنگ مطبوعی است که می توان آن را دریک فضا با رنگ نارنجی گسترده به کار برد. نارنجی در کنار سفید، صورتی، آبی، سیاه، بنفش و سرانجام سبز به خوبی جواب می دهد.

نارنجی متمایل به قرمز را با نارنجی مایل به زرد به صورت گروهی در یک اتاق به کار ببرید تا ترکیب مقایسه ای جذابی خلق کنید. نارنجی در همجواری با صورتی تند نیز یک فضای زنانه و بسیار مهیج ایجاد می کند که در اتاق خواب یک دختر خانم جوان نشاط به وجود می آورد. نارنجی همان طور که برای اتاق نشیمن رسمی مناسب است در اتاق بازی بچه ها نیز می تواند کارآیی داشته باشد.

از سوی دیگر منظور از به کار بردن نارنجی در فضای درونی منزل، این نیست که حتما یک یا دو اتاق را به طور کامل با سایه هایی از نارنجی آکنده کنید؛ البته این به میل و سلیقه شخصی شما بستگی دارد اما اگر چنین ترکیب رنگی را نمی پسندید به پیشنهاد بعدی فکر کنید.

گاه استفاده از وسایل زینتی پلاستیکی، فلزی یا شیشه ای و حتیچوب رنگ شده که کوچک و رنگین با طراحی های جذاب و نوآورانه باشند راهکار شایسته ای برای افزودن رنگ به قسمت های مختلف خانه است. مثلا یک ظرف میوه نارنجی روی یک میز چوبی خودرنگ یا قهوه ای، می تواند با آباژور پایه بلند کنار اتاق با همان رنگ نارنجی هماهنگ شود.

هنگامی که می خواهید یک رنگ تند و مهیج را در اتاقی به نمایش بگذارید لازم نیست که همه دیوارها را با آن رنگ آمیزی نمایید بلکه رنگ زدن یک یا دو دیوار کفایت می کند و حس آن رنگ را منتقل می سازد.

در نشیمنی با دیوارها، کف و مبلمان سفید خالص، یک دیوار را نارنجی کنید و فرشینه کف را نیز نارنجی ساده برگزینید تا احساس طراوت و شادابی را برایتان به ارمغان آورد.

پویایی فضا

یک ترکیب رنگی پویا، تند و تیز، روشن و سرزنده جلوه می کند. ترکیب رنگی شاد و خرم برگرفته از رنگ های نیروبخشی چون سبز، قرمز و نارنجی هم به فضاهای کوچک و هم به فضاهای بزرگ زندگی می بخشد. آمیختن وسایل منزل با طرح های نوین و معاصر به رنگ های شاد و در کنار آن استفاده از پارچه های قدیمی و مبلمان استیل به پویایی فضای درون خانه کمک می کند.

شهامت داشته باشید و رنگ هایی چون نارنجی شقایقی، شنگرفی و فام های پرهیجان رایج در دهه ۷۰ میلادی را با یک پس زمینه خنثی یا رنگمایه های مکمل آنها درآمیزید و طرحی اعجاب انگیز پدید آورید. همین طور با افزودن یک کاناپه نارنجی متمایل به قرمز و بالشتک هایی به رنگ های قهوه ای، بژ و برنزه، فضای خانه تان را امروزی و نوین جلوه دهید.

منبع: نشریه ایران آذین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.