گذر ناهید از مقابل خورشید نادرترین پدیده قرن است

به گزارش ایمنا، محمد سلطان الکتابی امروز در گفت و گو با ایمنا با اشاره به گذر زهره ۱۷ خرداد سال ۹۱ از مقابل خورشید، بیان داشت: از آنجا که صفحه مداری ناهید با صفحه مدار زمین زاویه ای در حدود ۳.۵ درجه می سازد، به هنگام مقارنه داخلی ناهید، از دیدگاه ناظر زمینی این سیاره از مقابل قرص خورشید عبور نمی کند.
وی افزود: گذر سیاره ناهید هنگامی روی می دهد که این سیاره در مقارنه داخلی بوده و زمین، ناهید و خورشید در یک خط قرار گیرند، در حقیقت ناهید در یکی از گره های مداری اش باشد.
این پژوهشگر نجوم با بیان اینکه گذر ناهید از نادرترین پدیده های نجومی است به گونه ای که در یک قرن حتی یک بار روی ندهد، تصریح کرد: ما بسیار خوش اقبالیم که در طول عمر خود دو بار شاهد این گذر زیبا بودیم.
وی با اشاره به گذر نخست زهره در ۱۹ خرداد سال ۸۳ شمسی، گفت: دومین گذری که ما به زودی شاهد آن خواهیم بود در ۱۷ خرداد سال جاری رخ می دهد.
سلطان الکتابی ادامه داد:علاقمندان به پدیده های آسمانی در سال برای آخرین بار در عمر خود این فرصت را دارند تا تماشاگر گذر ناهید باشند و برای همیشه با این رویداد خداحافظی کنند؛ چرا که گذر بعدی زهره در تاریخ بیستم آذر سال ۱۴۹۶ شمسی یعنی ۱۰۵ سال بعد رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه نخستین گذر تیر در ۷ نوامبر ۱۶۳۱ توسط پیرگاسندی انجام شد، اظهار داشت: همچنین گاسندی تلاش زیادی کرد تا یک ماه پس از رصد گذر تیر، در ۷ دسامبر، گذر ناهید را نیز رصد و ثبت کند؛ ولی به دلیل دقت ناکافی محاسباتش موفق به رصد گذر زهره نشد؛ چراکه او رصد خود را در پاریس انجام داد و گذر ناهید در سال ۱۶۳۱ در اروپای غربی غیر قابل رویت بود.
این پژوهشگر نجوم خاطرنشان کرد: نخستین گزارش رسمی به ثبت رسیده از رصد گذر زهره مربوط به ارمیا هاروکس از شهر پرستون انگلستان در تاریخ چهارم دسامبر ۱۶۳۹ میلادی است، در حالی که دوست او ویلیام کراپتری هم این گذر را در نزدیکی منچستر با موفقیت رصد کرد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۸۷۴ گروه پژوهشگران آلمانی به اصفهان آمدند و در عمارت باغ زرشک اصفهان به رصد گذر ناهید پرداختند، ادامه داد: یادگار این گروه قطعات سنگی مورخ سال ۱۸۷۴ است که اکنون در کلیسای وانک اصفهان نگهداری می شود.
سلطان الکتابی در زمینه وضعیت رویت پذیری گذر ناهید در سال جاری، گفت: گذر ناهید در ایران به هنگام طلوع خورشید قابل رویت خواهد بود و خورشید به هنگام اوج گذر زهره طلوع می کند، لذا تنها دو تماس سوم و چهارم در ایران قابل مشاهده است. وی با بیان اینکه گذر بعدی زهره در ۲۰ آذر سال ۱۴۹۶ خورشیدی برابر با سال ۲۱۱۷ میلادی است، تصریح کرد: تاریخ بعدی گذر زهره نیر در ۱۷ آذر سال ۱۵۰۴ خورشیدی خواهد بود و این پدیده در آن زمان تنها در مرزهای غربی ایران قابل رویت است.

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.