گرانی رسمی خودرو فعلا منتفی شد

۱۲ تیرماه ۱۳،

گرانی رسمی خودرو فعلا منتفی شد

Bookmark and Share

رییس شورای رقابت می‌گوید خودروسازان ایران سال قبل ارز را هم به قیمت مبادله‌ای و هم به قیمت ارز مرجع دریافت کرده‌اند و قیمت‌گذاری خودرو براساس ارز آزاد فعلا منتفی است. 

قرار بود چهارشنبه قبل وزیر صنعت و معدن و تجارت در جلسه‌ای با اعضای شورای رقابت دربارهٔ قیمت‌گذاری خودرو براساس قیمت ارز آزاد گفتگو کند. گفته‌های او پیش از این جلسه از توافق بر سر روش تازه قیمت‌گذاری حکایت داشت اما وزیر روز چهارشنبه به سبب حضور در جلسه هیات دولت به ساختمان شورای رقابت نرفت و برخلاف انتظار شورای رقابت هم با مبنا قراردادن ارز آزاد برای قیمت گذاری مخالفت کرد.

جمشید پژویان، رییس شورای رقابت به خبرگزاری تسنیم گفت تحقیقات شورای رقابت نشان داده است که نه تنها خودروسازان ارز مبادله‌ای بلکه از ارز مرجع نیز استفاده کرده‌اند. نرخ ارز مرجع مربوط به قیمت ارز دولتی بود که پس از تثبیت نرخ ارز از حدود ده سال تقریبا ثابت مانده بود و تا پیش از بحران ارزی سال قبل مبنای قیمت ارز به حساب می‌آمد. نرخ ارز مبادله‌ای بعد از بروز بحران ارزی سال قبل از سوی بانک مرکزی تعیین شد و تقریبا دوبرابر قیمت ارز مرجع بود. 

بازار ارز از سال قبل نرخ دیگری هم داشت و آن هم قیمتی بود که در ارز در بازار آزاد فروخته می‌شد و گران‌تر از نرخ مبادله‌ای بود. خودروسازان می‌گفتند خرید‌هایشان را با نرخ ارز آزاد انجام داده‌اند و مایل بودند تا قیمت‌گذاری خودرو براساس نرخ ارز آزاد انجام شود و به این ترتیب محصولاتشان گران‌تر قیمت گذاری می‌شد. اما با حرف‌های تازه رییس شورای رقابت قیمت‌گذاری خودرو بر‌اساس ارز آزاد منتفی است. 

آقای پژویان گفت هنوز اطلاعات به صورت شفاف در اختیار شورای رقابت قرار داده نشده است و این شورا در جلسه‌ روز چهارشنبه از معاونان وزارت صنعت خواست تا دربارهٔ اطلاعات مربوط به خودروسازان شفاف سازی شود. 

آقای پژویان می‌گوید «هرگونه افزایش قیمت از سوی خودروسازان غیرقانونی بوده و وزارت صنعت باید بررسی‌های لازم را در این مسیر انجام دهد و اگر افزایش قیمتی را ملاحظه کرد دستور بازگشت قیمت‌ها را اعلام کند.». و در غیراین‌صورت شورای رقابت بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد. 

اخبار مربوط به تغییر قیمت‌ها بازار را در حالت رکود قرار داده بود اما هفته قبل رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی ایران از افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد خبر داد. به طوری که قیمت پراید به ۱۹ میلیون تومان هم رسید.

آقای پژویان گفت «براساس مطالعات انجام شده و گزارش‌های دریافتی در سال ۹۱ نه تنها خودروسازان ارز مبادله‌ای بلکه در بعضی موارد اقدام به دریافت ارز مرجع نیز کرده‌اند در نتیجه شورا تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای را تغییر نداده و روال قبل انجام خواهد شد.» 

رییس شورای رقابت همچنین گفت «بعد از بحث‌های متعدد در جلسه در ‌‌نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که‌‌ همان دستورالعمل قبل را اجرا کنیم البته باید تاکید کنم این تصمیم با رای‌گیری نبود بلکه بر اساس اطلاعات انجام شده اعضا به این نتیجه رسیدند که تعیین دستورالعمل بر اساس ارز مبادله‌ای بسیار معقول است.»

برچسب ها : خودروسازی ایران | قیمت گذاری | شورای رقابت | تاریخ : ۲۰۲۲/۱۱/۰۸
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.