گردهمایی بزرگان فناوری در ایفا ۲۰۱۲

جام جم آنلاین: نمایشگاه ایفا (IFA) از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های سالانه تخصصی فناوری‌ها و لوازم خانگی الکترونیکی است که دهه‌هاست در شهر برلین برگزار می‌شود و جایگاه مناسبی برای معرفی آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردها در حوزه فناوری است. در آغاز هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی و عرضه محصولات مخابراتی بود و بتدریج به تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی نیز مجوز شرکت در نمایشگاه داده شد.

امسال نیز این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته از پنجم تا دهم شهریور ماه با شعار سریع‌تر، بزرگ‌تر، واضح‌تر و با حضور ۱۳۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید لوازم خانگی و الکترونیکی از ۳۲ کشور جهان برگزار شد. یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز نمایشگاه امسال رونمایی از تبلت‌ها و اولترابوک‌های مبتنی بر سیستم عامل جدید و قدرتمند ویندوز ۸ بود. علاوه بر این تلویزیون‌های۴K نیز از دیگر بخش‌های نمایشگاه بود که با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شد. این نمایشگرهای تلویزیونی از وضوح تصویری بالایی در حدود ۴۰۰۰ پیکسل برخوردار است و غول‌های مهم تولیدکننده لوازم الکترونیکی از جمله LG مجموعه‌ای از این نمایشگرها را در ایفای امسال در معرض دید عموم قرار داده بودند. از تلویزیون‌های HD گرفته تا دوربین‌ها و تبلت‌ها و همچنین نسل جدیدی از لوازم خانگی مثل جاروبرقی و یخچال و قهوه‌ساز در نمایشگاه امسال به نمایش درآمد که شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی مشترک آنها را در هوشمند بودنشان خلاصه کرد. به عبارت دیگر باید گفت هیچ راهی برای گریز از هوشمندی در دنیای فناوری وجود ندارد.

نوآوری‌های نمایشگاه امسال

در نمایشگاه امسال بازار سه‌بعدی‌ها به‌رغم گذشت سال‌ها از عرضه آنها همچنان داغ بود. در این میان شرکت LG با عرضه نخستین گوشی تلفن همراه سه‌بعدی خود گام بزرگی به جلو برداشته بود؛ گامی که به نظر می‌رسد بزودی توسط سایر رقبا نیز پیگیری خواهد شد. نسخه جدیدی از گلکسی که اندازه بزرگ‌تری دارد و به عنوان وسیله‌ای بین تبلت و گوشی هوشمند به بازار عرضه شده است، در نمایشگاه امسال ایفا عرضه شده بود. این وسیله جدید را فبلت نیز نامیده‌اند که از ترکیب دو وسیله تبلت و گوشه‌های هوشمند به دنیا آمده است. لپ‌تاپ‌های مجهز به دو صفحه نمایشگر نیز یکی از دیگر محصولات جدید به نمایش درآمده بود که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه شده و مورد توجه شمار زیادی از کاربران قرار گیرد. این دو نمایشگر که وضوح تصویر در آنها متفاوت است پشت هم روی صفحه اصلی نمایشگر لپ‌تاپ قرار می‌گیرد و در حقیقت هدف از طراحی و ساخت انواع مختلف لپ‌تاپ‌ها این است که بهترین نمونه برای اجرای ویندوز ۸ در میان آنها شناسایی شود. موضوع انتخاب شبکه تلویزیونی و تماشای برنامه‌های مختلف در میان اعضای خانواده موجب شده است در بسیاری از خانواده‌ها به تعداد اعضای خانواده یک تلویزیون اختصاصی وجود داشته باشد. اما شرکت سامسونگ برای پایان بخشیدن به این مشکل چاره‌ای اندیشیده و از فناوری جدیدی در طراحی و ساخت نمایشگرهای تلویزیونی استفاده کرده است. این شرکت از نمایشگرهای OLED 55 اینچی با امکان نمایش دو تصویر متفاوت رونمایی کرده است تا افراد مختلف بتوانند در یک نمایشگر تلویزیونی بیننده برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌شان باشند. برای نمایش تصاویر از عینک‌هایی شبیه به عینک سه‌بعدی استفاده می‌شود و تنها با فشار دادن یک کلید تصویری که از طریق عینک دیده می‌شود بین تصاویر مختلف تغییر می‌کند. صدالبته آنهایی که اخبار دنیای دیجیتال را تعقیب می‌کنند خوب می‌دانند این فناوری، فناوری جدیدی نیست، چراکه سال‌ها پیش شرکت LG برای اولین بار از این فناوری در ساخت نمایشگرهای تلویزیونی خود استفاده کرده بود. سونی نیز در نمایشگاه E3 امسال نمایشگرهایی با چنین قابلیتی را برای کنسول‌های بازی پلی‌استیشن معرفی کرده بود تا دو بازیکن بتوانند تصاویر مربوط به خود را روی یک نمایشگر مشترک نظاره‌گر باشند.

نمایشگرهایی از جنس واقعیت

شرکت چینی HIR نسل جدیدی از نمایشگرهای تلویزیونی به بازار عرضه کرده است که با حرکت چشم کنترل می‌شود. به عبارت دیگر کاربر می‌تواند از طریق حرکت چشم کنترل تلویزیون را در دست گرفته و به این ترتیب شبکه‌های تلویزیونی را تغییر داده یا صدای تلویزیون را کم و زیاد کند.

نکته: دیری نمی‌گذرد که تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها کنترل همه امور را در دست می‌گیرند. گرچه لوازم خانگی هوشمندتر می‌شود اما دنیای فناورانه مسئولیت‌ها و دغدغه‌های جدی‌تری نیز به وجود می‌آورد

همچنین فردی که در حال تماشای تلویزیون است می‌تواند تنها با حرکت چشم اطلاعات نوشتاری یا فهرست شبکه‌های تلویزیونی را روی صفحه به نمایش درآورد. ایسوس در ایفای امسال از تبلت‌های جدید مجهز به صفحه نمایش چند لمسی با قابلیت جداشدن رونمایی کرد که تجربه جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این تبلت‌ها تحت عنوان Vivotab به بازار عرضه می‌شود. Vivo برگرفته از معنی لاتین کلمه Live به معنی زندگی است که به نظر می‌رسد با ارائه امکانات جدید بتواند زمینه‌ای برای استفاده بهینه از سیستم عامل ویندوز ۸ ایجاد کند. برخورداری از ویژگی چند لمسی در هنگام اجرای سیستم عامل ویندوز ۸ به این معنی است که این تبلت می‌تواند در یک زمان به ده اشاره لمسی پاسخگو باشد. یکی از دیگر ویژگی‌های این تبلت سبک بودن آن است. وزن تبلت‌های جدید عرضه شده توسط این شرکت تنها ۶۷۵ گرم است و به این ترتیب قادر خواهید بود آن را به آسانی با خود حمل کنید.

فناوری‌های نوین، گام جدیدی در سرگرمی

پس از عرضه انواع مختلفی از گوشی‌های هوشمند این بار سونی از عرضه سه گوشی جدید که نام آنها برگرفته از دیگر حروف الفبای انگلیسی است خبر داد که در حقیقت نسل جدیدی از گوشی‌های اکسپریاست و برای نخستین‌بار سونی با عرضه تبلت جدیدی از اکسپریا قدم به دنیای تبلت‌هایی از این مجموعه گذاشته است. گوشی‌های هوشمند سونی مجهز به سیستمی برای یکپارچه‌سازی دیگر محصولات عرضه شده توسط این شرکت است که امکان دسترسی کاربران به دنیای سرگرمی‌ها را فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات سونی در مقایسه با شرکت‌های رقیبی که در این زمینه فعالیت دارند برنامه‌های کاربردی رسانه‌ای سونی نظیر واکمن، آلبوم و فیلم است که فناوری‌های مختلف را در هم ادغام کرده و دسترسی کاربران به خدمات متنوع سرگرمی را امکان‌پذیر ساخته است. نمایشگرهای بزرگ‌تر و هوشمندتر تلویزیونی نیز یکی از دیگر فناوری‌های مورد توجه در این نمایشگاه بود که به نظر می‌رسد بتواند گام جدیدی در زمینه سرگرمی باشد. تلویزیون‌های هوشمند نیز با دربرداشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوع علاوه بر امکان تماشای برنامه‌های مختلف تلویزیونی انجام بازی‌های مختلف و مورد علاقه نظیر بازی پرندگان خشمگین را امکان‌پذیر می‌سازد.

زندگی شبکه‌ای در انتظار کاربران

یکی از ویژگی‌های مشترک شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نوآوری‌های برلین، رونمایی از محصولات جدید با عنوان محصولات هوشمند بود که قابلیت‌هایی فراتر از امکان دسترسی به اینترنت را از طریق امکان انتقال داده‌ها میان ابزارهای مختلف از تلویزیون و تبلت تا گوشی هوشمند در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهد. بررسی دستاوردهای رونمایی‌‌شده در نمایشگاه ایفا حاکی از آن است که دیگر بدون داشتن گوشی‌های هوشمند که به مراکزی برای در دست گرفتن کنترل زندگی شبکه‌ای در دنیای امروز تبدیل شده نمی‌توان از ابزارهایی که به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است دسترسی داشت. دستاوردهای جدید بیانگر این است که رویای زندگی در خانه‌ای از جنس فناوری که در آن همه ابزارها، از یخچال و ماشین لباسشویی تا تلفن همراه و تلویزیون همراه ساکنان خانه فکر می‌کنند و در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند بیش از پیش به واقعیت نزدیک شده است. گرچه محدودیت‌های فناوری موجب شده است محقق شدن چنین رویایی هنوز در مراحل ابتدایی و مقدماتی باشد، اما دیری نمی‌گذرد که تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها کنترل همه امور را در دست می‌گیرند. البته به این معنی نیست که حضور انسان کمرنگ‌تر از گذشته می‌شود، بلکه گرچه لوازم خانگی هوشمندتر می‌شود، اما دنیای فناورانه مسئولیت‌ها و دغدغه‌های جدی‌تری نیز به وجود می‌آورد که همچنان کاری برای انجام دادن و قدرتی برای کنترل اوضاع در دست بشر قرار داشته باشد.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.