گروه‌های تندرو سوریه برای غرب قابل اعتماد نیستند/ تضمین امنیتی غرب به بشار اسد

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک کارشناسی سیاست خارجی گفت: گروه‌های تندرو داخل سوریه برای غربی‌ها قابل اعتماد نیستند از این‌رو غربی‌ها ترجیح می‌دهند موضوع سوریه در داخل سوریه و با حضور مقامات فعلی‌اش حل و فصل شود. همچنین توجه به این مسئله ضروری است که دوستان سوریه علاقمندند مسئله سوریه در داخل این کشور حل شود.

“علی بیگدلی” در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ نقش ایران در کنفرانس ژنو۲ برای حل بحران سوریه گفت: آمریکا در منطقه سه کانون درگیری دارد؛ فلسطین، سوریه و ایران که در مورد ایران توافقاتی کوتاه‌مدت صورت گرفته است و امیدواریم در دراز مدت هم این توافقات به نفع ملت ایران پیش رود.

وی افزود: از سوی دیگر آمریکایی‌ها مذاکرات فلسطین و سوریه را همزمان پیش می‌برند؛ مذاکرات فلسطین شکل تازهی به خود گرفته است و غربی‌ها از مسئله سوریه فاصله گرفته‌اند.

بیگدلی ادامه داد: دولت‌های غربی ترجیح دادند (با توجه به حضور گروه‌های تندرو، که در سوریه می‌جنگند) دولت بشار اسد بر قدرت باقی بماند اما با این شرط که در انتخابات تازه در سال ۲۰۲۴ شرکت نکند اما نزدیکان رئیس‌جمهور سوریه می‌توانند در کارزار سیاسی انتخابات شرکت کنند و مردم سوریه ممکن است دوباره رئیس‌جمهور خود را از حزب بعث انتخاب کنند که این مسئله به خواسته و تقاضای مردم برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: گروه‌های تندرو داخل سوریه برای غربی‌ها قابل اعتماد نیستند از این‌رو غربی‌ها ترجیح می‌دهند موضوع سوریه در داخل سوریه و با حضور مقامات فعلی‌اش حل‌ و‌ فصل شود؛ همچنین توجه به این مسئله ضروری است که دوستان سوریه علاقمندند مسئله سوریه در داخل سوریه حل شود.
 
بیگدلی در ادامه با توجه به اظهارات تازه داوود اوغلو  مبنی بر تمایل ترکیه برای حل هر چه سریعتر بحران سوریه در نشست مطبوعاتی‌اش با ظریف، گفت: هنگامی که غربی‌ها از مسئله سوریه کنار کشیده‌اند، ترکیه هم، چون عضو ناتو است طبیعتا همین سیاست را پیش می‌گیرد و حتی کشورهایی مثل عربستان و قطر هم خود را تاحدودی کنار کشیده‌اند؛ بنابراین تمام کشورهای درگیر در این بحران، به این نتیجه رسیده‌اند که اگر جبهه النصره به قدرت برسند مشکل جنگی این گروه مطرح است، پس ترجیح می‌دهند که خود بشار اسد بر مسند قدرت باقی بماند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از توافقات هسته‌ای، کشورمان می‌تواند نقش فعال‌تری در حل مسائل بین‌المللی داشته باشد و به یک بازیگر واقعی در جامعه جهانی تبدیل شود.

انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.