گزارش بیزنس مانیتور اینترنشنال از وضعیت بازار لوازم الکترونیکی در ایران

۷فروردین ۱۳،

 

بیزنس مانیتور اینترنشنال در گزارشی به بررسی و تشریح وضعیت بازار مصرف لوازم الکترونیکی در ایران پرداخته است.
 
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، پیش بینی هاحکایت از آن دارد با وجود تحریم های آمریکا، آشفتگی بازار ارز و کاهش رشد اقتصادی، بازار مصرف لوازم الکترونیکی در ایران تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده باشد. ایران به شدت تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار گرفته است و واردات محصولات الکترونیکی همچنان به سختی انجام می گیرد. در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی واحد پول ایران ( ریال) با ۸ درصد کاهش ارزش مواجه شد. در این بین، ایالات متحده آمریکا بر شدت تحریم ها علیه ایران افزوده است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی برای پاسخ به این تحریم ها واردات محصولات غیرضروری را کاهش داد و از مردم این کشور خواست تا خرید از تلفن های همراه هوشمند خارجی را در کشور کاهش دهند.
با این وجود، اکثر نام های معتبر سازنده محصولات الکترونیکی به سبب تحریم ها نه به صورت مستقیم بوسیله واسطه ها به ایران وارد شده اند. رشد فزاینده جمعیت در ایران نیز به رشد مصرف این محصولات کمک کرده و رشد تقاضا برای محصولات الکترونیکی، هم راستا با فناوری روز دنیا در حال گسترش است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است فروش محصولات کامپیوتری در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به ثبت رسید وپیش بینی می شود که این آمار طی سال جاری میلادی با افزایش ۵ درصدی به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که کاهش ارزش پول رایج کشور و تحریم ها تقاضا برای این اقلام الکترونیکی را با موانع متعددی روبرو می کند.
از طرفی، فروش محصولات صوتی و تصویری در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار ثبت شد. این در حالی است که طبق پیش بینی ها این رقم در سال جاری میلادی با افزایش ۲ درصدی به ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار می رسد.
با این وجود، بازار مصرف تلفن های همراه در سال ۲۰۱۲ میلادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ثبت رسید. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که این رقم در سال ۲۰۲۴ میلادی با افزایش ۹ درصدی به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می رسد. ثابت باقی ماندن قیمت دلار نیز سبب می شود تا بازار تلفن های همراه هوشمند در میان جوانان از رونق خاصی برخوردار باشد.
این در حالی است که ایران با کسب نتیجه ۴۶٫۲ درصد، پایین ترین میزان ریسک و خطر در بازار فروش را به خود اختصاص داده باشد و همین امر این کشور را به عنوان یکی از بازارهای هدف مطرح می کند. ایران در کاهش نسبی ریسک رتبه هشتم در میان بازارهای مصرفی به خود اختصاص داده است، البته این احتمال وجود دارد که در طول زمان با رفع مشکلات سیاسی و برچیده شدن تحریم ها رتبه این کشور بهتر شود.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.