گزارش تکان دهنده دیده بان حقوق بشر از میانمار

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره ناآرامی‌های اخیر میانمار آمده است: نیروهای امنیتی میانمار به سمت مسلمانان روهینجا آتش گشوده‌ و به زنان آن‌ها تجاوز کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش ۵۶ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر درباره درگیری‌های اخیر میانمار آمده است: نیروهای امنیتی میانمار از مسلمانان و بوداییان محافظت نکردند و در عوض یک کمپین خشونت‌آمیز علیه مسلمانان روهینجا به راه انداختند.
خشونت‌های میانمار که از ماه ژوئن در استان راخین میان بوداییان و مسلمانان روهینجا آغاز شد ۸۰ کشته بر جای گذاشته است اما در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که تلفات این درگیری‌های بسیار بیشتر از آن چیزی است که گفته شده است.
فیل رابرتسون، معاون دیده‌بان حقوق بشر در آسیا اظهار داشت: به نظر می‌رسد به خاطر اصلاحات سیاسی در میانمار جامعه بین‌المللی چشمان خود را بر روی درگیری‌های میانمار بسته است.
وی افزود: روایت رومانتیک تغییر در برمه باعث کور شدن جامعه بین‌المللی شده است.در سال ۲۰۱۰ پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید میانمار بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی این کشور آزاد شدند.
آنگ سان سوچی هم‌اکنون عضو پارلمان میانمار است. این اصلاحات سیاسی و گسترده باعث تعجب جامعه بین‌المللی شد. اما طی یک ماه اخیر درگیری‌های نژادی میان مسلمانان روهینجا و بوداییان راخین نشان داد که میانمار همچنان نیازمند اصلاحات بسیاری است. رفتار نیروهای امنیتی میانمار که رفتاری نژادپرستانه محسوب می‌شود باعث شوکه شدن جامعه بین‌الملل شده است.
رئیس‌جمهور میانمار اعلام کرده مسلمانان روهینجا را به عنوان یک اقلیت نژادی به رسمیت نمی‌شناسد و تنها نسل سوم این مسلمانان که پیش از استقلال میانمار به این کشور وارد شده‌اند را به رسمیت می‌شناسد.
تخمین زده می‌شود ۸۰۰ هزار مسلمان روهینجا در میانمار زندگی می‌کنند. کشور همسایه بنگلادش نیز پذیرای این مسلمانان نبوده است.عده‌ای از آن‌ها پس از آغاز درگیری‌ها تلاش کردند با قایق به بنگلادش فرار کنند اما دولت بنگلادش همگی آن‌ها را به میانمار بازگرداند.گزارش‌ دیده‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که نیروهای امنیتی میانمار پس از آغاز درگیری‌ها میان مسلمانان روهینجا و بوداییان راخین دست به سرکوب خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه روهینجا زده‌اند و در بسیاری از موارد علاوه بر گشودن آتش به سمت آن‌ها، به زنان آن‌ها تجاوز کرده‌اند.۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.