گزارش جدید «برآورد اطلاعات ملی آمریکا» نشان داد: ایران تصمیمی برای دنبال کردن ساخت سلاح هسته‌ای ندارد

خبرگزاری رویترز، با اعلام این خبر به نقل از مقامات آمریکایی ادامه داد: اظهارات این مقامات روز پنجشنبه و پس از‌ آن مطرح شد که گزارشات رسانه‌های اسراییلی مدعی شدند باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گزارش جدید “برآورد اطلاعات ملی ” را دریافت کرده است که می‌گوید ایران پیشرفت چشمگیر و غافل‌گیر کننده‌ای به سمت توان هسته‌یی نظامی کسب کرده است .
ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است که گزارش جدید آمریکا که وی اذعان کرد ممکن است چیزی جز برآورد اطلاعات ملی باشد موقعیت ایران را به موقعیتی فوری تر تغییر می‌دهد.
اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارشات رژیم صهیونیستی را به چالش کشید و گفت که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا از مناسبت هسته‌یی ایران از زمانی که مقامات اطلاعاتی در برابر کنگره در این خصوص شهادت دادند، تاکنون تغییری نکرده است.
این سخنگو گفت: ما معتقدیم که برای تداوم مسیر دیپلماتیک زمان و فضا باقی است.
وی افزود: ما همچنان این ارزیابی را داریم که ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌یی قرار ندارد.
مقامات آمریکایی درباره اینکه آیا یک برآورد اطلاعات ملی جدید ارایه شده است یا خیر اظهارنظری نکردند.
در آخرین برآورد ملی ارایه شده در سال ۲۰۰۷ که جنجال ساز شد تاکید شده بود که ایران درسال ۲۰۰۳ فعالیت برای تسلیحاتی شدن را متوقف کرده است . در ارزیابی به روز شد آن نیز بر ارزیابی قبلی تاکید شد.
جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در شهادت خود در کنگره در ماه ژانویه گفت: ما ارزیابی می‌کنیم ایران گزینه ساخت سلاح هسته‌یی را با توسعه قابلیت‌های هسته‌یی مختلف که آن را برای تولید چنین تسلیحاتی در صورت انتخاب این مسیر در موقعیت بهتری قرار می‌دهد باز نگه داشته است اما نمی‌دانیم که آیا در نهایت تصمیم به ساخت تسلیحات هسته‌یی می‌گیرد یا خیر.
یک مقام آمریکایی دیگر گفت که آمریکا به طور منظم به تبادل گزارشات اطلاعاتی درباره ایران با متحدینش از جمله اسراییل می‌پردازد.
باراک به رادیو رژیم صهیونیستی گفته است که در واقع یک گزارش اطلاعاتی آمریکایی وجود دارد اما نمی‌داند که آیا این گزارش همان برآورد اطلاعات ملی است یا خیر.
وی مدعی است که این گزارش ارزیابی آمریکا را به ارزیابی تل‌آویو درباره برنامه هسته‌یی ایران نزدیک‌تر کرده است.
براساس گزارش رویترز ایهود باراک گفته است که ارزیابی فعالیت‌های ایران برای نیروی اطلاعاتی آمریکا و اسراییل دشوارتر شده است.
روز پنجشنبه روزنامه هاآرتص گزارش داد که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به تازگی تازه ترین ارزیابی خود از میزان پیشرفت برنامه هسته‌یی ایران به باراک اوباما ارایه کرده‌اند مبنی بر این که دسـتاوردهای هسته‌یی ایران بسیار بیشتر از چیزی است که کارشناسان اطلاعاتی آمریکا تصور می‌کردند و این ارزیابی جدید به ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی صهیونیستی درباره برنامه ایران نزدیک‌تر شده است.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.