گزارش خبری تحلیلی آریا؛ آیا دومینوی فروپاشی حوزه یورو در حال آغاز است؟

خبرگزاری آریا-این روزها شاهد تشدید هشدارها درباره احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا هستیم. 
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا،ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا در گفتگو با هفته نامه اشپیگل تصریح کرد بحران مالی در حوزه پولی یورو کشورهای منطقه را در مقابل یکدیگر قرار داده است و نباید اجازه داد این بحران به فروپاشی اتحادیه اروپا بیانجامد.
 وی در عین حال از رهبران اروپایی خواست درباره حل بحران یورو، فضای مانور بیشتری در ارتباط با پارلمان کشورهای خود ایجاد کنند.
نخست وزیر ایتالیا هشدار داد اگر تصمیم گیری در این رابطه به طور کامل به پارلمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا واگذار شود، این اتحادیه به جای همگرایی بیشتر در معرض فروپاشی خواهد بود.
بحران مالی در حوزه پولی یورو، همه کشورهای عضو را تحت تاثیر قرار داده است.
در این میان برخی کشورهای عضو از جمله ایتالیا از بحران بدهی عمیقی رنج می برندو رهبران اروپایی تاکنون نتوانسته اند برای یافتن راه حلی مناسب به منظور برون رفت از بحران کنونی به توافق برسند.
در حال حاضر ایتالیا و اسپانیا ، یونان و پرتغال با بحران شدید مالی دست و پنجه نرم می کنند.
این گزارش در حالی است که روز گذشته گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نیز درباره اتکای بیش از حد به آن کشور برای حل بحران در حوزه یورو هشدار داد.
وستروله در مصاحبه با هفته نامه “فوکوس” توصیه کرد ؛ برای حل بحران در حوزه یورو به جای اتکای بیش از حد به برخی کشورها باید به اصلاحات در این منطقه روی آورد.وستروله حل بحران در حوزه یورو را مسئولیت مشترک همه اعضای این منطقه می داند .
این اظهارات وستروله پس از آن بود که ژان کلود یانکر رئیس منطقه یورو از آلمان به عنوان بزرگ ترین قدرت حوزه یورو به دلیل کم کاری در مدیریت بحران در این حوزه انتقاد کرده بود.
گزارش های منتشر شده مراکز مطالعاتی و آماری حاکی از بدتر شدن شرایط اقتصادی در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست . وضعیت وخیم اقتصادی ابتدا یونان و بسیاری از کشورهای منطقه یورو را دچار بحران کرد و در حال حاضر به خارج از منطقه یورو نیز سرایت کرده است.
`موسسه ملی پژوهش های اقتصادی و اجتماعی` انگلیس امروز ( جمعه ) پیش بینبی کرد، وضعیت اقتصادی این کشور در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۲۴ وخیم تر خواهد شد.
این موسسه همچنین اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال ۲۰۱۲ نیم درصد منقبض خواهد شد.
این موسسه همچنین پیش بینی قبلی خود را در مورد رشد دو درصدی اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۳ / ۱ درصد کاهش داده است.
بر اساس گزارش `موسسه ملی پژوهش های اقتصادی و اجتماعی`، جشن های شصتمین سالگرد آغاز سلطنت ملکه انگلیس که حدود دو ماه پیش برگزار شد و با چند روز تعطیلات عمومی همراه شد، رشد اقتصادی کشور را حدود چهار دهم درصد کاهش داده است.
این موسسه افزود: وخامت اوضاع اقتصادی انگلیس شدیدتر از آن چیزی بوده است که ما قبلا پیش بینی می کردیم.
در اسپانیا و ایتالیا نیز شرایط اقتصادی بسیار بحرانی توصیف می شود. در این زمینه ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا در دیداری با ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد ، اقتصاد ایتالیا نیازی به کمک ندارد و با این نگاه همه اقدام های خود را در ماههای اخیر برنامه ریزی کرده است، اما در صورتی که هزینه های سنگین بحران اقتصادی برای ایتالیا تداوم یابد، از صندوق ثبات اروپایی تقاضای کمک خواهد شد.
اسپانیا نیز که به تازگی موفق به کسب موافقت اتحادیه اروپا برای دریافت وام شده است ، به شدت نگران پیامدهای اجرای این تدابیر است.
نگرانی این دولتها بیشتر به دلیل تکرار سناریوی یونان برای این کشورها است. چرا که یونان با وجود فشارهای داخلی ، بسیاری از تدابیر ریاضتی را تکرار کرد و در نهایت نه تنها بحران بدهی های این کشور مهار نشد ، بلکه بیش از پیش پیچیده تر شد. به طوری که در حال حاضر خطر خروج یونان از منطقه یورو تشدید شده است.
اوضاع فرانسه و المان دو اقتصاد بزرگ منطقه یورو نیز با شرایط نامساعدی روبروست . در حال حاضر بر خلاف دوران نیکلای سارکوزی رییس جمهوری سابق فرانسه ، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ، دارای دیدگاههای مختلفی در مورد مدیریت بحران یورو هستند. فرانسه خواستار اجرای مشوقهایی در کنار اجرای تدابیر ریاضتی از جمله خرید اوراق قرضه از کشورهای بحران زده است ولی مرکل با خرید اوراق قرضه مخالف است و خواستار اجرای سختگیرانه تر تدابیر ریاضتی است. مساله ای که حل بحران یورو را پیچیده تر کرده است.
بر اساس آخرین آمار مرکز آمار اروپا تنها در یک ماه گذشته بیش از ۱۲۳ هزار نفر در منطقه پولی یورو بیکار شده اند. بر این اساس نرخ بیکاری در کشورهای عضو منطقه یورو در ماه گذشته میلادی به بالاترین سطح خود رسید. نرخ بیکاری در کشورهای عضو منطقه یورو به ۲ ،۱۱ درصد رسیده که این رقم از آغاز بحران مالی در این منطقه بی سابقه عنوان شده است. این رقم در مقایسه با ماه ژوئن
۸ /۰ درصد افزایش داشته است و به عبارت دیگر در سراسر منطقه یورو بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد شغل هستند. نرخ بیکاری در میان جوانان زیر ۲۵ سال اروپایی به رقم بی سابقه ۴ ،۲۲ درصد رسیده است که این رقم در میان جوانان اسپانیایی بالغ بر ۵۳ درصد است.
در طول یک سال گذشته بیش از دو میلیون نفر بر بیکاران منطقه یورو افزوده شده است که اسپانیا و یونان را می توان بزرگترین قربانیان بحران اقتصادی در اروپا دانست.
اصرار مقامات منطقه یورو بر اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی و کاهش میزان حقوق و دستمزدها اصلی ترین علت افزایش نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو اعلام شده است.
به گفته ،خوان سوماویا مدیر کل سازمان بین المللی کار ، بحران بیکاری در منطقه یورو نه تنها کشورهای اروپایی را با مشکل جدی روبرو کرده است بلکه کل اقتصاد جهان را تهدید می کند. وی تاکید کرد که اگر کشورهای اروپایی سرمایه گذاری را در اقتصادهای خود افزایش ندهند بحران اقتصادی تشدید خواهد شد و در نتیجه بحران بیکاری بیش از پیش گسترش خواهد یافت.
کارشناسان معتقدند، اجرای برنامه های سختگیرانه اقتصادی از سوی دولتهای اروپایی برای کاهش کسری بودجه شان،موجب افزایش نرخ بیکاری شده و می تواند باعث رکود اقتصادی عمیق تری دراین منطقه شود.

از زمان بروز بحران بدهی ها در منطقه یورو تاکنون ، آلمان تلاش کرده است که نقش مهمی در مدیریت بحران یورو ایفا کند . نقشی که با حمایت نیکولای سارکوزی رییس جمهوری سابق فرانسه ، تا حد بسیار زیادی محقق شده بود.
تا پیش از پیروزی فرانسوا اولاند سوسیالیست در انتخابات فرانسه طرحهای آلمان با حمایت فرانسه در منطقه پیش می رفت . هر چند اجرای این طرحها که بیشتر بر اجرای تدابیر ریاضتی تاکید داشت ، در نهایت منجر به پیچیده تر شدن بحران بدهی ها در یونان و برخی دیگر از کشورهای بحران زده منطقه یورو شد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی ، پس از آنکه طرحهای آلمان اکثرا با شکست مواجه شد و طرحهایی چون خرید اوراق قرضه از کشورهای بحران زده به منظور کمک برای کاهش هزینه های این دولتها مطرح شد ، مقامات آلمان و احزاب داخل این کشور خواستار کاهش نقش آلمان شدند. چرا که معتقد بودند این طرحها برای آلمان هزینه بر است.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی ، از آنجا که آلمان یکی از قدرتهای بزرگ منطقه یورو است، از زمان آغاز اتحادیه پولی ، بیشترین سود را نصیب خود کرده است ، اما اکنون که این کشورها با بحران بدهی مواجهند ، آلمان حاضر نیست برای خروج این کشورها از بحران هزینه کند. دولتمردان آلمان حتی مساله خروج احتمالی آلمان از منطقه یورو را مطرح می کنند تا به این ترتیب اعضای یورو درخواستی از آلمان نداشته باشند.
به اعتقاد این کارشناسان ، آلمان فقط در همگرایی پولی به دنبال تقویت اقتصاد خود بود که این هدف را نیز به دست آورد و اکنون که در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه یورو از اقتصاد باثبات تری برخوردار است ، ترجیح می دهد که درگیر بحران یورو نشود. احزاب آلمان اما نگران تاثیرات منفی بحران یورو هستند و به همین دلیل تلاش می کنند با تشویق دولتها با اجرای سیاستهای انضباطی مانع گسترش بحران شوند.
به نظر می رسد در صورتی که آلمان بخواهد رویه کنونی را ادامه دهد ، ممکن است آینده منطقه یورو و به طور کلی اتحادیه اروپا را با خطر جدی مواجه کند.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی ، در چهار سال گذشته که بحران بدهی های حاکمیتی در منطقه یورو تشدید شده است ، عملا دولتهای بزرگ منطقه نظیر آلمان و فرانسه تنها تلاش کردند این بحران را مدیریت کنند و هیچ یک از قدرتها درصدد حل ساختاری این بحران نبودند.
طرحهایی نظیر ورود صندوق بین المللی پول و شرایط سنگین این نهاد پولی به بحران یورو موسوم به تدابیر ریاضتی از جمله این اقدامات بوده است. همچنین دولتهای منطقه یورو تلاش کردند مکانیزم ثبات مالی به منظور منضبط کردن سیاستهای مالی را مطرح کردند.
به اعتقاد این کارشناسان ، این تدابیر که بیشتر نشان دهنده نگرانی قدرتهای بزرگ در مورد به خطر افتادن سرمایه گذاریهای انها در دولتهای بحران زده بود ، در نهایت تنها منجر به نجات بخشی از این سرمایه گذاریها شد و عملا هیچ نفعی برای مردم نداشت .
تدابیر ریاضتی منتجر به بیکار شدن بخش عمده ای از کارمندان و کارگران شد که بر اساس کاهش هزینه های دولتی تعدیل شدند.
مجموع این شرایط در نهایت منجر به تشدید رکود اقتصادی در منطقه یورو و حتی طرح احتمال خروج یونان از منطقه یورو شده است . در صورت خروج یونان از منطقه یورو ، همین سرنوشت در انتظار ایتالیا ، اسپانیا ، ایرلند و پرتغال و البته دیگر کشورهایی که پس از این وارد بحران می شوند، هست.
 به نظر می رسد خروج یونان از منطقه یورو ، اولین گام برای دومینوی فروپاشی منطقه یورو شود. مساله ای که چشم انداز اتحادیه اروپا و سیاست همگرایی اروپایی را نیز با چالش مواجه می کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.