گزارش سایت مرکز اسناد از رابطه دربار و سینما + علاقه اشرف پهلوی به بهروز وثوقی

اشرف پهلوی علاقه ی زیادی به بهروز وثوقی داشت. از این رو سعی می کرد به عناوین مختلف به او کمک برساند. در کتاب «فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی» می خوانیم: اشرف مستقیما نمی توانست امکانات وزارت فرهنگ و هنر را برای اشخاص مورد نظرش مانند وثوقی و دیگران بخواهد، زیرا موجب میشد سر و صدای سینماگران فارسی بلند شود و حتی بعضی ها بویی از رابطه او با بهروز وثوقی ببرند، بهترین نقشه را طراحی می کرد. او شوهرش – بوشهری – را که ذاتا با کارهای هنری سر و کار داشت، مامور ساخت تا یک شرکت فیلم سازی ایجاد کند. هدف از ایجاد این شرکت، تهیه ی فیلم های مشترک ایران با خارج بود و چون اشراف از دولت ایران پول می گرفت، هیچ سینماگری در ایران به خود جرات نمی داد اعتراض کند که چرا وقتی به سینماگران ایرانی حتی هزار تومان هم کمک نمی شد و فیلم های آنان بدون در نظر گرفتن این سرمایه ای که به کار افتاده توقیف می شد، به آدمی تازه از راه رسیده میلیون میلیون پول داده می شود. ۵۰ ملیون رقم اول بود و ۶۰ ملیون رقم دوم. علاقه دربار به ورود به سینما زیاد بود. حتی ثریا همسر شاه، پس از طلاق از شاه، در ایتالیا ابراز علاقه کرد تا در فیلم های بزرگان سینما بازی کند.

در یک فیلم سه اپیزودی به نامه سه زن، ثریا قرار بود که نقش بازی کند. فارنکو ایندوونیا کارگردان کار، زیر بار فشارهای دربار ایران برای حذف کردن ثریا از کار نمی رود تا اینکه ناگهان هواپیمایش در آسمان منفجر میشود. جهانگیر تفضلی وزیر مشاور دربار در مصاحبه ای اعلام می کند در صورتی که ثریا از تصمیمش منصرف نشود حقوق ۴۰۰۰ هزار دلاریش از سوی دولت ایران قطع خواهد شد. البته این علاقه سالهای بعد با بازی علیرضا پهلوی در یک فیلم کوتاه خبرساز شد. او نقش یک شاهزاده ایرانی را در فیلم یک اروپایی بازی کرد و نقش منجی قصه ی پریان را داشت.

شاه آنقدر شیفته سینما و بازیگران شده بود که حسین فردوست ماجرای آشنایی گریس کلی ستاره مبتذل سینمای هالیوود با شاه را اینگونه می نویسد: در مسافرت به آمریکا در نیویورک من کلی را که آن زمان آرتیست تئاتر بود و بارها با او ملاقات کرده بودم را به شاه معرفی کردم. محمد رضا به او یک سری جواهرات به ارزش یک ملیون دلار داد. فریده دیبا می گوید من تعدادی از عکس های دو نفره شمس را به یاد دارم. عکس با شرلی مک کین، گریگوری پک و چارلی چاپلین. او برای ملاقات با این افراد هدایای گرانبها و پولهای کلان هزینه می کرد.

۵۷۳۰۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.