گفتگوی تلفنی کرزای و پانتا

کرزای و پانتا در گفتگوی تلفنی در خصوص افزایش حملات علیه نیروهای خارجی گفتگو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاری فرانسه ، لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا از حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان خواست با موج فزاینده حملات نیروهای امنیتی افغان علیه نیروهای امنیتی غربی اعزام شده به این کشور مقابله کند.

“جرج لیتل” سخنگوی پنتاگون طی بیانیه ای در این باره اعلام کرد پانتا در گفتگوی تلفنی خود با کرزای به “نگرانی مشترک” در خصوص چالش حملات داخلی علیه نیروهای ائتلاف و نیروهای افغان اشاره کرد.

نگرانی مقامات آمریکایی در خصوص افزایش بی سابقه حملات نیروهای امنیتی افغان به نیروهای امنیتی غربی که به «حملات سبز علیه آبی» موسوم شده است به شدت در حال افزایش است. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در این حملات طی سال کنونی، در مجموع سی و نه نیروی بین المللی در جریان بیست و نه حادثه کشته شده اند.

طرفین در این گفتگو توافق کردند مقامات آمریکایی و افغان باید سطح همکاری های خود را با هدف به حد اقل رساندن احتمال حملات داخلی افزایش دهند.

پانتا همچنین از کرزای خواست تا همکاری نزدیکتری با ژنرال “جان الن” فرمانده نیروهای بین المللی ائتلاف در افغانستان (ایساف) داشته باشد.

در این بیانیه آمده است به منظور تقویت بیشتر همکاری های ایساف و نیروهای افغان با هدف مقابله با تهدید حملات داخلی از جمله اقدامات ضد اطلاعاتی، انتخاب دقیقتر نیروهای امنیتی افغان و مشارکت بیشتر با ریش سفیدان روستاها به همکاری بیشتری از سوی کرزای نیاز است.
 
نگرانی در خصوص حملات علیه نیروهای ائتلاف روز جمعه پس از آن به اوج رسید که دو نیروی امنیتی افغان، همتایان غربی خود را به گلوله بستند. در این جریان دو سرباز آمریکایی کشته شدند. این حوادث باعث از بین رفتن اعتماد میان نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی افغان شده است.

بنا به گفته کارشناسان سیاسی، وقوع این حملات به احتمال زیاد فشار بر کشورهای عضو ناتو را مبنی بر خروج هر چه سریعتر از افغانستان افزایش خواهد داد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.