گفتگوی مانی حقیقی در برنامه هفت درباره ی پذیرایی ساده

ممتازنیوز:

mani haghighi 3کارگردان فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» معتقد است سختی‌های کارش پس از ساخت فیلم شروع شد و دلیل آن حواشی بود که عملکرد حوزه هنری برای اکران فیلم به‌وجود آورد…

شب گذشته ۲۹ دی نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «هفت» به فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» اختصاص داشت. این نشست با حضور مسعود فراستی منتقد و مانی حقیقی کارگردان فیلم برگزارشد.

در ابتدای این نشست مانی حقیقی در پاسخ به این سوال که ایده فیلم از کجا شکل گرفت گفت: «طرح اولیه این قصه طی گفت‌و‌گو طولانی من وعباس کیارستمی شکل گرفت. او خاطره‌ای برای من تعریف کرن از ساخت فیلم «زندگی و دیگر هیچ» و ایده‌ای را طرح کرد و‌‌ همان جا تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم.»

او ادامه داد: «به نظر من الان بد‌ترین زمان برای اکران فیلم بود. صرف این که فیلم اکران شده برای من هیجان انگیز بود. این فیلم برای من به نسبت آثار پیشین راحت‌تر ساخته شد و بدبختی ما بعد از ساخت فیلم و با لطف حوزه هنری مبنی بر اکران نکردن فیلم در سینما‌هایش شروع شد.»

حقیقی در ادامه گفت: «اگر ما تمام تلاش‌مان را برای تبلیغ این فیلم می‌کردیم به اندازه‌ای که حوزه هنری با تبلیغات منفی‌اش، برای فیلم ما تبلیغ کرد،موفق نمی‌شدیم و فیلم  ممکن بود اینقدر دیده نشود. در حال حاضر این فیلم در هشت سینما اکران شده و بیشتر از سایر فیلم‌ها می‌فروشد و من از این اتفاق راضی و خوشحال هستم.»

در ادامه این نشست مسعود فراستی گفت: «فیلمنامه فضایی را به مخاطب منتقل می‌کند که خیلی مانوس نیست. یک زوج با یک ماشین مدل بالا در یک منطقه مرزی کیسه پول تقسم می‌کنند. این کیسه‌ها از کجا آمده؟ و از جایی که این کیسه‌ها چطور تقسم می‌شوند مخاطب عام کنارمی رود و مخاطب خاص جای آن را می‌گیرد.»

او ادامه داد: «تیتراژ نقطه قوت فیلم است از اینجا به بعد مشکل فیلم شروع می‌شود و انگار نگاه از بالا به مردم دارند.»

کارگردان فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» در ادامه گفت: «به نظر من تفاوت سینما با تئا‌تر مونتاژ و قاب است که جزئیات صورت آدم‌ها را می‌توانیم در سینما ببینیم. برای من قاب بندی و نحوه دکوپاژ کلید ماجرا است. اصل قضیه این است که از طریق نگاه کردن به چهره آدم‌ها به ریز‌ترین شکل ممکن فضا را درک کنیم. سینمایی کردن قصه این حسن را داشت که می‌شد به درام صورت آدم‌ها رسید.»

مانی حقیقی در ادامه درباره تدوین فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» گفت: «اولین بار بود که با خانم هایده صفی یاری کار می‌کردم و کارش برای من غافلگیرانه بود. ما در کردستان فیلمبرداری می‌کردیم و او در تهران همزمان مونتاژ می‌کرد و برای ما ارسال می‌کرد و گاهی من از دیدن کاری که او برای فیلم انجام داده بود، غافلگیر می‌شدم که چقدر ایده به من می‌دهد. مونتاژ و عکاس فیلم این دو نفری بودند که در کارشان ایده‌های جدید داشتند و به من کمک می‌کردند، فیلم را جور دیگری ببینم.»

این کارگردان سینما ادامه داد: «آقای فراستی شما درباره این فیلم گفتید «پذیرایی ساده» فیلم ضد مردمی است. این حرف درستی است با این توضیح که استفاده از یک جمله منفی از مسعود فراستی تبلیغ خوبی برای فیلم است. بله فیلم ضد مردمی است. فیلم از انسان شاکی است. نکته‌ای که در نقد‌ها نادرست جلوه داده شده است، تقسیم کردن آدم‌ها به طبقات اجتماعی متفاوت است. به نظر من دو شخصیت اصلی فیلم بیشتر از هر کس دیگری تحقیر می‌شوند هر کس این فیلم را می‌بیند خودش را مورد هجوم فیلم می‌بیند.»

فراستی در ادامه صحبت‌های حقیقی گفت: «موضع فیلم و فیلمساز دلخوری از انسان‌ها نیست. آنجا که همذات پنداری مخاطب را بر می‌انگیزد، جایی است که کیسه‌های پول پخش می‌شود و از جایی که تحقیر آدم‌ها شروع می‌شود، دیگر همذات پنداری اتفاق نمی‌افتد.»

کارگردان فیلم سینمایی «کنعان» در ادامه گفت: «اولین بار اصغر فرهادی این فیلم را دید و به من گفت: «کاش خودت بازی نکرده بودی چون همه فکر می‌کنند خودت کاوه هستی» خاطرم هست بعد از جشنواره برلین هم خانمی با چتر من را زد، چون فکر کرد آدم بدی هستم. به نظر من تحقیر، کنش پیچیده‌ای است چون فرد تحقیر کننده خودش بیشتر تحقیر می‌شود. بله فیلم درباره تحقیر است اما اینکه چه کسی تحقیر می‌شود، پیچیده‌تر از چیزی است که شما می‌گویید.»

حقیقی در ادامه گفت: «انتخاب اول من برای بازی در این فیلم محمدرضا گلزار بود. به نظر من چهره و نگاهش مناسب فیلم بود. برای من مهم است تماشاگر از هر قشری فیلم را درک کند و به لحاظ عاطفی درگیر فیلم شود. در همه فیلم‌هایی که من ساختم خصوصا «کنعان» و «پذیرایی ساده» طوری رفتار کردم که وقتی بیننده فیلم را می‌بیند با خودش فکر کند اگر من جای او بودم چه کار می‌کردم

خبرانلاین


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.