گمرک نمی‌تواند مانع واردات شود

جام جم آنلاین: رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت: ۸۸ تا ۸۹ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تولید است.

“عباس معمارنژاد” در پاسخ به این پرسش که با توجه به سال تولید ملی گمرک چه برنامه‌ای برای جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی به کشور دارد، گفت: گمرک نمی‌تواند جلوی واردات کالاها را بدون دلیل بگیرد.

وی افزود: اگر کالایی که وارد گمرک می‌شود، ثبت سفارش داشته باشد، یعنی اینکه مجوز ورود به کشور دارد، سپس باید مجوزهای فنی، استاندار و بهداشتی دریافت کند که با داشتن این مجوزها، اجازه واردات به کشور دارد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی افزود: گمرک نمی‌تواند جلوی واردات کالاها به کشور را بگیرد، بلکه اگر کالایی دارای مجوزهای لازم و مجوزهای بهداشت، قرنطینه و استاندارد باشد، هیچ منعی برای ورود کالا به کشور وجود ندارد.

معمارنژاد تاکید کرد: حمایت از تولید ملی الزاما به منزله کاهش واردات نیست.

وی در مورد اینکه آیا باید سیاست کاهش واردات کالای مصرفی دنبال شود، گفت: در مورد کالای مصرفی ممکن است کالایی در داخل کشور تولید شود، اما بعد صادر شود، پس باید به جای آن کالای مشابه وارد شود. همچنین اگر کالایی مشابه داخلی ندارد، بنابراین باید وارد شود. لذا حمایت از تولید داخل الزاما به معنای کاهش واردات نیست.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: بین ۸۸ تا ۸۹ درصد کالای وارداتی شامل مواد اولیه، واسطه‌ای و کالای سرمایه‌ای است که در تولید به کار برده می‌شود و برای تولید داخل نباید واردات این نوع کالاها کم شود.

معمارنژاد در مورد اینکه چه برنامه‌ای برای ترخیص سریعتر کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه وجود دارد، گفت: برای دریافت حقوق و عوارض گمرکی، ‌ضمانت نامه بانکی مدت دار در سررسید‌های شش تا ۱۰ ماهه برای واحدهای تولیدی دریافت می‌شود که این یک نوع تسهیلات برای واحدهای تولیدی به شمار می‌رود.

معاون وزیر اقتصاد در مورد اینکه آیا این تسهیلات را برای سال جاری در نظر گرفته‌اید، گفت: سال گذشته که سال جهاد اقتصادی بود، نیز این برنامه اجرا شد.

معمارنژاد گفت: امسال در ۴ گمرک عمده شامل گمرک شهید رجایی، گمرک بندر امام خمینی، گمرک فرودگاه امام و گمرک تهران خدمات ویژه‌ای برای کالاهای تولیدی در نظر گرفته شده که میز بررسی کالای تجاری از کالای تولیدی جدا شده، تا مواد اولیه مورد نیاز تولید در صف رسیدگی قرار نگیرد و زودتر بررسی شده و ترخیص شود.

معمارنژاد با اشاره به امضای یادداشت تفاهم با وزارت نفت در روز شنبه گفت: براساس این تفاهمنامه قرار شد گمرک اختصاصی برای تسریع در ترخیص فرآورده‌، کالا و تجهیزات نفتی راه‌اندازی شود.

معمارنژاد گفت: نخستین گمرک اختصاصی نفت تا پایان شهریور سال جاری عملیاتی می‌شود.

وی در مورد مکان گمرک اختصاصی نفت گفت: برای احداث گمرک اختصاصی نفت سه مکان پیشنهاد شده که شامل منطقه عسلویه، گمرک شهید رجایی و گمرک تهران است که عسلویه، سپس گمرک تهران و بعد از آن گمرک شهید رجایی در اولویت قرار دارد.

وی گفت: گمرک اختصاصی نفت برای ترخیص کالا و تجهیزات و فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.