گندم غرب کشور در کیسه دلالان عراقی

به دلیل پائین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری دلالان عراقی اقدام به خرید گندم مناطق غرب کشور می‌کنند.

سیدمحمدعلی نیک‌نژاد – مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی کشور –  با انتقاد از قیمت ۵۵۰ تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده اظهار داشت: در صورت عدم تغییر قیمت نه تنها گندم به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود بلکه کشاورزان داخل نیز ترجیح می‌‌دهند محصولات دیگری بکارند.
مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی اظهار داشت: سال جاری به دلیل قیمت پائین خرید تضمینی گندم، کشاورزان منطقه غرب کشور در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام ترجیح دادن به  دلالان عراقی به قیمت کیلویی ۶۰۰ تومان بفروشند.
وی افزود: این طبیعی است که کشاورز ترجیح دهد به‌جای فروش به قیمت ۴۲۰ تومان در داخل به قیمت ۶۲۰ تومان به دلالان و واسطه‌های عراقی بفروشد.
نیک‌نژاد گفت: به گفته مسئولان در منطقه شمال غرب کشور امسال خرید تضمینی گندم  ۶۰ درصد کاهش داشته و ناگفته پیداست که دلیل کاهش چه بوده است.
وی با انتقاد از سیاست‌های دولت در تعیین خرید تضمینی گفت: چرا دولت ترجیح می‌دهد گندم خارجی به قیمت ۱۰۵۰ تومان وارد کند اما علاقه ندارد این مبلغ و حتی پائین‌تر را به کشاورزان داخل بپردازد.
وی افزود: طبق کار کارشناسی قیمت خرید تضمینی گندم امسال باید ۷۵۰ الی ۸۰۰ تومان باشد.
مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی تصریح کرد: در صورتی که قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح نشود کشاورزان غرب کشور تمایل دارند به جای گندم جو و کلزا بکارند زیرا هزینه کمتری دارد و در شرایط مختلف رشد می‌کند و درآمد مناسب‌تری نسبت به گندم خواهد داشت.
قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۴۲۰ تومان بود و میزان خرید تضمینی درکل کشور به ۳٫۵ میلیون تن رسید که قبلا رقم خیلی بالاتری پیش بینی شده بود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.