یثربی: قیصر امین پور و سیمین دانشور را بخوانید

چیستا یثربی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تاثیر هنر بر ادبیات به خبرنگار مهر گفت: حضور هنرمندان تئاتر و سینما در عرصه های دیگری چون ادبیات و نگارش و ترجمه آثار ادبی باعث بالا رفتن سطح فرهنگ و هنر در جامعه می شود. چون هنر در کشور ما و البته در دیگر نقاط دنیا همیشه مترادف با فرهنگ نیست.

وی ادامه داد: در واقع در بسیاری از مواقع هنر مساوی با سرگرمی و تجارت است و زیاد ارتباطی با فرهنگ پیدا نمی کند. چون این سرگرمی موجود در هنر است که سرمایه دارها را به سرمایه گذاری در یک اثر هنری جلب می کند. اما عکس آن ادبیات همیشه اصیل، خالص و زنده است در نتیجه حاصل کار شریف و بدون دخالت غرض ورزان و تجار هنری شکل می گیرد.

نویسنده کتاب” اسرار انجمن ارواح” گفت: به قول مرحوم اکبر رادی “ادبیات همیشه در کنج عزلت خود مانده تا به شرافت و اصالت کلمه ای که خداوند در قران مجید به آن قسم خورده است، وفادار بماند”. بنابراین ترکیب هنر و ادبیات حاصلی را پدید می آورد که شان هنر و هنرمندان را بالا می برد و همچنین ادبیات را به مخاطبان عام بهتر و بیشتر معرفی می کند.

یثربی افزود: چون وقتی کتابی به قلم یک هنرمند به نگارش یا ترجمه درآید یا از آثار ادبی برای تبدیل به یک نمایش یا فیلم بهره برده شود مخاطبان اقبال بیشتری به آن اثر می کنند. مثلا آثار ماندگاری چون”داش آکل”، گاو”،”سووشون” و یا داستان سیاوش زمانی به مردم معرفی شدند که از روی این آثار نمایش ها و یا فیلم های سینمایی ساخته شده است. همچنین آثار شکسپیر در ادبیات انگلستان نیز همین وضعیت را دارد.

کارگردان”پری خوانی عشق و سنگ” گفت: بنابراین ادبیات همیشه شرافت مندی، اصالت و عزلت خود را حفظ کرده است. به قول آلبر کامو هنرمندان با اصالت و شرافت خود نباید بگذارند که پای دلالان به هنر باز شود. از دیگر محسناتی که ورود هنر به ادبیات دارد مواجهه نفس به نفس مخاطب با ادبیات و در نهایت محبوب القلوب شدن است.

یثربی درپایان پیشنهاد خواندن دو اثر ادبی را به جوانان داد و گفت: پیشنهاد من برای خواندن یک کتاب جذاب به جوانان کتاب”سووشون” نوشته سیمین دانشور است. چون این اثر ادبی ترکیب هنر و ادبیات است و من لحظه به لحظه آن را بصری می بینم. خانم دانشور اگر به سینما و تئاتر هم روی می آورد مطمئنا هنرمند برجسته ای می شد.

وی افزود:همچنین در حوزه شعر، خواندن مجموعه اشعار قیصر امین پور را پیشنهاد می کنم. چون اشعار این شاعر فقید ترکیب هنر به مفهوم عام و ادبیات به مفهوم خاص است. چون امین پور تلاش می کرد ادبیات و هنر را با هم ترکیب کند. چون وی در عین حال که ادبیاتی شریف و اصیل داشت شان کلمه را هم حفظ می کرد.

این نویسنده گفت: به عنوان نمونه شعر “ناگهان چقدر زود دیر می شود” امین پور وارد فرهنگ عامه شده است اما شاید خیلی از مردم ندانند شاعر این شعری که در بیلبوردها و اتوبان ها می بینند کیست. همچنین خواندن شعر”سفر ایستگاه” امین پور را به مخاطبان پیشنهاد می کنم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.