یک سکته و چند نکته

۱۹م اسفند ،
ممتاز نیوز : سکته، بویژه سکته مغزی ناگهانی اتفاق می‌افتد و بسیار سریع فرد مبتلا و اطرافیانش را خلع‌سلاح می‌کند؛ بخصوص اگر ندانیم چه علائمی دارد و در قبال آن، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ طبق پیشنهاد‌های پایگاه اینترنتی انجمن سکته مغزی آمریکا، مهم‌ترین مساله در برخورد با فرد مبتلا به سکته مغزی انتقال هرچه سریع‌تر او به بیمارستان است.این یک مساله حیاتی هم در زنده‌ماندن فرد و هم افزایش کیفیت زندگی او پس از درمان به شمار می‌رود.

مهم‌ترین نشانه‌ها

آگاهی از علائم اصلی بروز سکته مغزی بسیار راهگشاست تا به محض ملاحظه، وارد عمل شده و در اسرع وقت به اورژانس اطلاع دهیم.

افتادگی صورت: دقت کنید آیا در یک طرف صورت بیمار افتادگی دیده می‌شود یا بیمار در یک طرف صورت خود احساس بی‌حسی می‌کند؟ برای اطمینان، از فرد بخواهید لبخند بزند. صورتی که افتادگی داشته باشد، لبخند متقارنی ندارد.

ضعف دست: آیا بیمار در یکی از دست‌ها احساس ضعف یا بی‌حسی می‌کند؟ از او بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد و دقت کنید که آیا یکی از دست‌ها به پایین تمایل دارد یا می‌افتد؟

اختلال گفتار: آیا فرد در سخن گفتن ناتوان است یا به سختی متوجه سخنان شما می‌شود؟ از او بخواهید جملات ساده‌ای مانند «آسمان آبی است» را تکرار کند. آیا می‌تواند جمله را به درستی
تکرار کند؟

وقت تنگ است!

اگر با یک یا هر سه علامت فوق مواجه شدید زمان را از دست ندهید، بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید. حتی اگر این علائم بر‌طرف شدند نیز نباید دست بردارید و حتما بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید تا بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شود. حین رسیدگی به بیمار از همان ابتدا حواستان باشد که اولین علائم سکته مغزی چه زمانی بروز کرده‌اند. این مسأله به کادر درمانی کمک فراوانی خواهد کرد.

حمله گذرا بسیار جدی است!

حمله ایسکمی گذرا (به اختصارTIA‌)‌ یک سکته خفیف  است که علائمی مانند علائم سکته مغزی ایجاد می‌کند. علائم این حمله خفیف معمولا طی چند دقیقه از بین می‌روند، اما اگر فرد مبتلا به حال خود رها شده و درمان نشود، در معرض خطر بالای سکته مغزی قرار خواهد گرفت.

تشخیص و درمان TIAمی‌تواند احتمال بروز یک سکته مغزی بسیار خطرناک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر بدانیم!

علائم سکته مغزی به سه علامت ذکر شده محدود نمی‌شود. علائم دیگری هم هست که آگاهی از آنها نیز در مواقع خطر می‌تواند کارساز باشد:

ـ بی‌حسی ناگهانی یا ضعف در پا

ـ گیجی ناگهانی یا اختلال ادراک

ـ اختلال ناگهانی در دیدن یک یا هر دو چشم

ـ بروز ناگهانی اختلال در راه رفتن، سرگیجه، نداشتن تعادل یا ناهماهنگی اعضا

ـ سردرد ناگهانی و شدید بدون سبب

آنچه مغز را سکته می‌دهد

به گزارش مجله ریدرز دایجست، بر اساس یک پژوهش وسیع بین‌المللی بسادگی می‌توان از بروز حدود ۸۰ درصد سکته‌های مغزی پیشگیری کرد، زیرا در حال حاضر عوامل اصلی سکته را بخوبی می‌شناسیم.

جالب است بدانید این عوامل، در بروز بسیاری از مشکلات‌ جسمی دیگر نیز نقشی برجسته و اساسی دارند. پس بیش از پیش باید حواسمان به آنها باشد:

۱‌ـ فشار خون بالا

۲‌ـ استعمال دخانیات

۳ ـ چاقی در ناحیه شکم

۴‌ ـ تغذیه نامناسب (گوشت قرمز و غذاهای سرخ کردنی بیش از اندازه و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات و ماهی)‌

۵‌ ـ  نداشتن ‌تحرک و فعالیت جسمانی

گزاف نیست اگر این پنج عامل را «راهزنان سلامت» بنامیم.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.