یک استاد دانشگاه:اگر حب دنیا بسیار شود، امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ می‌شود

۱۰م آذر ،

44-138.jpg

یک استاد دانشگاه معتقد است نظارت اشخاص جامعه بر رفتار یکدیگر بهترین نمود امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.

مهوش کهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: نظارت اشخاص جامعه بر رفتار یکدیگر و استفاده از شیوه‌های تذکر زبانی بهترین راه اصلاح جامعه است؛ چراکه اگر اشخاص بدانند در صورت هنجارشکنی با تذکر دیگران مواجه خواهند شد از بروز رفتارهای ناپسند اجتناب خواهند کرد.

وی جامعه موفق را جامعه‌ای دانست که اشخاص آن حضور ناظران خارجی را احساس کنند و بدانند در صورت بروز رفتارهای ناپسند، با واکنش و تذکر سایرین مواجه می‌شوند.

این مدرس معارف دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به این‌که «تذکر اشخاص جامعه باید بار مثبت داشته باشد» تصریح کرد: تنها در صورتی می‌توان از این طریق جامعه را اصلاح کرد که تذکر با زبان خوش و به دور از هرگونه کینه‌ورزی انجام شود. به این معنا که همزمان با تذکر دادن، فلسفه ناپسند بودن اقدام صورت گرفته به اشخاص گفته شود.

کهریزی افزود: در صورتی که فلسفه انجام ندادن هر عمل ناپسندی در جامعه نهادینه شود حضور آن عمل در جامعه کمرنگ‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید خودشان از انجام اموری که آن را به دیگران تذکر می‌دهند خوداری کنند، به عنوان مثال فردی که خودش غیبت می‌کند نمی‌تواند دیگران را از این اقدام نهی کند.

کهریزی گفت: در صورتی که در جامعه‌ای شاهد افت ارزش‌ها باشیم به همان میزان جامعه فضای معنوی خود را از دست خواهد داد و تجمل‌گرایی در آن جامعه پدیدار می‌شود و همه این‌ها سبب کاهش عمل به فرایض امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

وی افزود: اگر حب دنیا در جامعه بسیار شود امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه کمرنگ می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.