یک میلیون دانشجو نیازمند استفاده از وام شهریه می باشند/ صندوق تنها پاسخگوی۳۰۰هزار دانشجوست

۰۲خردادماه،

11-692.jpg

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ هزار دانشجو از تسهیلات وام شهریه بهره‌مند می‌شوند، گفت: در صورتی که شرایط از نظر اعتبار و بودجه فراهم باشد تا یک میلیون نفر نیازمند استفاده از وام شهریه می باشند.

مهندس کیوان مرادیان کوچک سرایی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: صندوق برای اینکه بتواند پاسخگوی ۳۰۰ هزار دانشجوی متقاضی فعلی باشد نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار است، این در حالیست که اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه برای وام شهریه سال ۹۲، مبلغ ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که ۱۳۶ میلیارد ذکر شده به صورت کامل تخصیص یابد، صندوق بایستی از محل جابجایی اعتبارات، مابقی بودجه را نیز تامین کند تا بتواند تنها پاسخگوی ۳۰۰ هزار دانشجو باشد. به عبارتی دیگر برای اینکه سقف اعتبار ۱۳۶ میلیاردی را به سقف ۱۸۰ میلیارد تومان برسانیم ناچاریم از سایر منابع این موضوع را جبران کنیم.

مرادیان گفت: اگر صندوق بخواهد پاسخگوی یک میلیون دانشجوی متقاضی برای وام شهریه باشد، نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی بیشترین استفاده‌کنندگان از وام شهریه را به ترتیب مربوط به دانشگاه آزاد، نوبت دومی‌ها، پیام نور، غیرانتفاعی و غیره عنوان کرد و گفت: بیشترین دانشجویان استفاده کننده از وام شهریه نیز مربوط به مقطع کارشناسی می باشند.

وی کمترین وام قابل ارائه از نظر تعداد به دانشجویان مقطع دکترا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه میزان اعتبار وام شهریه‌ای که به دانشجویان دکترا اعطا می‌شود بالاست، بنابراین نمی‌توانیم کلیه دانشجویان دکترا را تحت پوشش قرار دهیم چرا که مبلغ قابل ارائه به دانشجویان دکتری ۵ برابر وامی است که به دانشجویان کارشناسی ارائه می‌شود.

مرادیان اعتبار وام شهریه‌ای که به دانشجویان کارشناسی ارائه می‌شود را حداکثر ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: همچنین به دانشجویان کارشناسی ارشد تا سقف یک میلیون و به دانشجویان دکترا تا سقف ۲٫۵ میلیون تومان وام ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان شاغل نمی‌توانند از وام شهریه استفاده کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در این زمینه نظارت کامل داشته باشند و بدانند که هر دانشجویی که در یک ارگان و یا سازمانی بیمه است شاغل به حساب می‌آید و نباید وام شهریه به وی ارائه شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد:‌ در حال حاضر دانشجویان بسیاری می باشند که نیازمند وام شهریه می‌باشند و هیچ منبع درآمدی نیز برای پرداخت شهریه خود ندارند. بنابراین این دانشجویان نسبت به دانشجویان شاغل در اولویت قرار دارند.

به گفته مرادیان، دانشجویان پردیس‌های خودگردان نیز در اولویت اعطای وام شهریه قرار ندارند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در خاتمه اعتبار وام شهریه سال قبل را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این در حالیست که ۷۴ میلیارد تومان آن پرداخت نشد. در این میان صندوق برای اینکه به درخواست متقاضیان پاسخگو باشد با جابجایی منابع اجازه نداد که مشکلی ایجاد شود اما باید این نکته را نیز توجه داست که این جابجایی‌ها در بخش‌های دیگر صندوق را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.