یک نماینده عراقی دریافت غرامت جنگی از ایران را خواستار شد

عالیه نصیف، از نمایندگان فهرست عراق آزاد از دولت خواست تا از ایران از تاریخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل برای توقف جنگ در سال ۱۹۸۲، غرامت دریافت کند.

وی در گفت‌وگویی مدعی شد: عراق در آن زمان درخواست توقف جنگ را مطرح کرد اما ایران جنگ را تا سال ۱۹۸۸ ادامه داد.

به گزارش روزنامه الدستور، نصیف با بیان این که درخواست ایران از عراق در پرداخت غرامت ۳۶ میلیارد دلاری مخالف قوانین بین‌المللی و امری کاملا مردود است، ادعا کرد که این ایران است که باید به دلیل ادامه جنگ تا شش سال بعد غرامت پرداخت کند و این ایران است که باید بر اصل حسن هم‌جواری با عراق تکیه داشته باشد.

این در حالی است که سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی چند روز پیش بیان کرد: طرح الزام دولت برای دریافت غرامت جنگی از عراق به صورت جدی توسط نمایندگان پیگیری خواهد شد. میزان غرامت دریافتی ایران از عراق به صورت کامل توسط مراجع بین المللی تعیین شده و باید دستگاه دیپلماسی اقدامات لازم جهت احقاق حق ملت ایران را انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که گرفتن غرامت جنگی از کشور عراق جزء حقوق ملی جمهوری اسلامی است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند، اظهار کرد: مجلس هشتم در الزام دولت برای پیگیری دریافت غرامت تعیین شده از عراق طرحی را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تهیه کرد که به صحن علنی نرسید ولی در شرایط فعلی احیای این طرح و گرفتن غرامت جنگی از عراق به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

به گفته وی، مجلس برای دریافت غرامت جنگی از عراق مصمم بوده و در این راستا دولت را نیز ملزم خواهد کرد تا به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند.

پس از حمله عراق به خاک کویت، پرداخت غرامت جنگی به کویت از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و این کشور تاکنون ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار غرامت جنگی دریافت کرده است که حدود ۱۹ میلیون دلار از آن باقی مانده است. پرداخت نکردن خسارت به ایران درحالی است که در سال ۱۹۹۱ خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل وقت سازمام ملل متحد در گزارش رسمی عراق را آغازگر جنگ معرفی کرده و به طور ضمنی از خواسته ایران برای دریافت غرامت پشتیبانی کرد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.