۱۴ میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند + عکس

آستان حرم حضرت عباس (ع) در عراق اعلام کرد: بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین در شهر کربلا شرکت کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، امنیت و گسترش ویروس کرونا در جریان مراسم پیاده‌روی اربعین دو نگرانی بزرگ عراق بود. اینک با پایان این مراسم، رسانه‌های عراقی به نقل از آستان حرم حضرت عباس (ع) در شهر کربلا خبر داده‌اند: «پیاده‌روی اربعین با حضور بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر بدون مشکل امنیتی برگزار شد.» هرچند برای اعلام شمار مبتلایان ویروس کرونا هنوز زود است اما رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند که این مراسم با حفظ تدابیر بهداشتی اجرا شده است.

دولت مرکزی عراق برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور، امسال مراسم پیاده‌روی اربعین را به زائران داخل این کشور محدود کرد. عراق مرزهای هوایی و زمینی را بسته نگه داشت و مانع از حضور زائران خارجی شد. هرچند در روزهای نزدیک به مراسم پیاده‌روی اربعین در یک اعلام غیررسمی از انعطاف این کشور در پذیرش زائر خارجی به تعداد محدود خبر داده شد که البته دولت عراق هرگز این خبر را رسما تایید نکرد. ایران نیز بنا به تصمیم عراق، اعلام کرد که امسال در مراسم اربعین حضور نخواهد داشت و مرزهای زمینی و هوایی را مسدود کرد.

اینک با پایان مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق، آستان حضرت عباس (ع) در شهر کربلا با استناد به سرشماری الکترونیکی زائران که در ورودی‌های اصلی این شهر انجام داده است، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد:

تعداد زائران ثبت‌شده در این سامانه از نهم صفر (ششم مهرماه) تا اواسط روز بیستم صفر (۱۷ مهرماه) سال ۱۴۴۲ هجری در وردی‌های بغداد ـ کربلا، نجف ـ کربلا، بابل ـ کربلا، حسینه ـ کربلا و الحر ـ کربلا ۱۴ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۳۰۸ نفر بوده است.

آستان عباسی که پنج سال است سرشماری الکترونیکی زائران را آغاز کرده است، در این بیانیه یادآور شد: شمار زائران اربعین در سال گذشته ۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ نفر بود.

برخی منابع عراقی در پایان مراسم پیاده‌روی اربعین سال گذشته اعلام کرده بودند: در فاصله ۱۶ روز تعداد شرکت‌کنندگان مراسم پیاده‌روی اربعین (۱۳۹۸) درحالی که زائرانی از ایران، هندوستان، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، لبنان، کویت، بحرین، عربستان و دیگر کشورها حضور داشتند،  به حدود ۲۱ میلیون نفر رسیده بود.

زائران هر سال به مناسبت چهلمین سالروز شهادت امام حسین (ع)  پیاده از سراسر عراق و مرزهای این کشور راهی شهر کربلا می‌شوند و با شکل‌دهی دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی وارد صحن حرم حضرت عباس (ع) و امام حسین (ع) می‌شوند. مراسم عزاداری تا ظهر روز اربعین ادامه دارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.