۵۰ روز از وقوع زلزله گذشته اما آواربرداری انجام نشده است/اسکان موقت زلزله‌زدگان در اتاقک‌های ۱۲ متری

ممتاز نیوز: نماینده مردم ورزقان در مجلس با تاکید براینکه نزدیک به ۵۰ روز از وقوع زلزله گذشته اما آواربرداری هنوز به صورت کامل انجام نشده است، گفت: اقدامات برای اسکان موقت زلزله زده‌ها به تازگی آغاز شده و اتاقک‌های فلزی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

الله‌وری دهقانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این‌که ۴۹ روز از زلزله می‌گذرد اما هنوز مردم در چادرها شب‌ را صبح می‌کنند، گفت: اقدامات برای اسکان موقت زلزله زده‌ها آغاز شده و اتاقک‌های فلزی موقتی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اتاقک‌های فلزی موقتی در ابعاد ۳*۴ متر در نظر گرفته شده‌اند، گفت: هر اتاقک متراژ ۱۲ متری دارد و در روستاهای زلزله زده قرار است مستقر شوند.  

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این‌که مسئولان ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده از ابتدا بر استکان دائم تأکید داشتند، افزود: در حال حاضر اقدامی برای اسکان دائمی زلزله زده ها صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش بارش و وقوع سیل باید هر چه سریعتر مسئولان برای اسکان موقت مردم زلزله زده چاره‌ای بیاندیشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم  با بیان این‌که در مدت باقی مانده بعید است تا پایان فصل سرما هم بتوانند ساخت و ساز دائمی خانه‌های روستایی را انجام دهند، گفت: در مدت یک ماه باقی مانده نمی‌توانند خانه‌های روستایی را بسازنند.

وی ضمن یادآوری گذشت ۵۰ روز از زلزله ورزقان، درباره وضعیت دام‌ها و احشام این منطقه افزود: پس از زلزله اخیر، سقفی برای نگهداری دام‌ها وجود نداشت و بدون سرپناه مانده بودند لذا در بازدیدی که از منطقه داشتم متوجه شدم بسیاری از مردم اقدام به فروش دام‌هایشان کرده‌اند.

فضاهای پیش ساخته ۲۴ متری برای نگهداری دام  

نماینده مردم ورزقان در مجلس ادامه افزود: در برخی از روستاها و مناطق فضاهای پیش ساخته با وسعت ۲۴ متر برای نگهداری دام‌ها در نظر گرفته شده که در حال نصب آن هستند.  

دهقانی بیان کرد: ساخت و سازدائمی برای اسکان مردم و دام‌ها تا فصل سرما بعید است انجام شود و نمی شود روی آن حسابی باز کرد.

وی همچنین در زمینه آواربرداری در شهر ورزقان اعلام کرد: علی رغم گذشته ۵۰ روز از زلزله آذربایجان شرقی، هنوز آواربرداری در ورزقان صورت نگرفته و مردم با توجه به امکانات موجود خودشان اقدام به آواربرداری کرده‌اند.

جداسازی مصالح آواربرداری را به تأخیر انداخت

دهقانی درباره علت تأخیر آواربرداری در شهرستان ورزقان گفت: جداسازی مصالح و استفاده از ماشین‌آلات برای جمع آوری آوارها کار را دشوار کرده است.

وی با بیان این‌که در شهر ورزقان حتی اسکان موقت نیز صورت نگرفته است، تصریح کرد: مردم زلزله زده شهر ورزقان هنوز در چادرها زندگی می‌کنند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس نهم ادامه داد: با توجه به آغاز فصل بارش، چادرها خیس شده و مردم جایی ندارند تا شب را سر کنند.

باران بلای جان زلزله زدگان

وی با دادن هشدار به مسئولان اجرایی گفت: باید هر چه سریعتر برای اسکان موقت مردم زلزله زده ورزقان اقدام شود چرا که با رسیدن فصل سرما امکان زندگی در چادرها وجود ندارد.

دهقانی با اشاره به اظهار نارضایتی مردم ورزقان گفت: مردم با توجه به بارش باران طی روزهای گذشته و خیس شدن چادرهایشان، از عدم اسکان موقتی در این منطقه ناراضی هستند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:همه خانه‌های شهر ورزقان آسیب دیده و سالم نیست. مردم حتی برای لحظاتی نیز نمی توانند در این خانه‌ها زندگی کنند ضمن این‌که زلزله‌‌هایی که یکی پس از دیگری در مقیاس‌های مختلف منطقه را می‌لرزاند باعث ترس و وحشت مردم شده است.

مسئولان لجبازی را کنار بگذارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با بیان این‌که علت لجبازی مسئولان برای سامان دادن به وضعیت زلزله زده‌ها را نمی دانم، افزود: بارها در این زمینه به مسئولان اجرایی هشدار دادم اما آنها با این دست و آن دست کردن نه تنها زمان را از دست می‌دهند بلکه با رسیدن فصل سرما مردم را در شرایط سختی قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چند کانکس برای اسکان موقت مردم زلزله نیاز است، تصر یح  کرد:  حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کانکس برای اسکان موقت مردم زلزله و ساخت اتاقک‌های فلزی موقت می تواند مشکل مردم را تا حدودی حل کند.

دهقانی همچنین در زمینه پرداخت تسهیلات برای ساخت خانه‌های جدید نیز توضیح داد: پرداخت تسهیلات تنها به خانه‌هایی که ۶۰ درصد تخریب شده است تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به تسهیلات ۵ میلیون تومانی، گفت: از این مبلغ نیز تنها ۳ میلیون تومان آن در مرحله نخست قرار است پرداخت شود این در حالی است که میزان خسارت بیشتر از ۵ میلیون تومان است و قیمت بالای مصالح ساختمانی در نظر گرفته نشده است.

 ضرورت ساخت خانه‌های روستایی ۱۵۰ متری به دلیل نگهداری دام‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در پاسخ به این پرسش که خانه‌های در نظر گرفته شده باید از چه متراژی برخوردار باشند، افزود: برای یک خانواده ۶۵ متر کافی است اما در روستاها با توجه به نگهداری دام واحشام باید فضایی در حدود ۱۵۰ متر اختصاص داده شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس نهم همچنین درباره پرداخت بدهی قبلی روستاییان نیز گفت: پس از زلزله روستاییان همه اموال خود را از دست داده و توان مالی برای پرداخت بدهی‌های خود ندارند لذا قرار بود پرداخت بدهی قبلی روستاییان زلزله‌ زده به تعویق بیافتد اما تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است.  

نماینده مردم ورزقان در مجلس نهم با اشاره به تخریب جاده‌ها، پل‌ها و کوچه‌های ورزقان گفت: این خرابی‌ها هنوز متولی ندارد و دستگاهی برای آباد کردن آن پا پیش نگذاشته است.

وی ادامه داد: همه برنامه ریزی‌هایی که تاکنون صورت گرفته برای استقرار مردم زلزله زده در فاز نخست است؛ در این مرحله باید برای ۱۱ هزار نفر خانه ساخته شود که تاکنون اجرایی نشده است.

وعده‌هایی که تحقق نیافت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با بیان این‌که بعید می‌دانم در این زمان تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد این ۱۱ هزار نفر صاحب خانه شوند، گفت: با توجه به فصل سرما این وعده‌ها به سختی تحقق پیدا می کند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس نهم تصریح کرد: در همان روزهای نخست ساخت ۳۰ هزار دستگاه واحد مسکونی در مناطق زلزله زده تخمین زده شد که از این تعداد در تقسیم‌بندی صورت گرفته باید ۱۱ هزار دستگاه واحد مسکونی طی ۲ ماه ساخته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با بیان این که هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است، گفت:  با در پیش گرفتن این سیاست مبنی بر این‌که در صورت امکان از خانه‌هایی که تخریب کامل نشده برای اسکان مردم استفاده کنند تا پس از پایان فصل سرما بازسازی آن انجام شود، قراراست تا حدودی مشکل را حل کنند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.