˝تولدی دیگر ˝، سرآغازی برای معرفی چهره‌های تازه عرصه تجسمی

۲۸م آذر ،

گالری فریا قصد دارد با شناسایی هنرمندان جوان وخوش ذوق و برپایی نمایشگاه‌های انفرادی برای آنها خون تازهی به فضای تجسمی ایران به ویژه نقاشی و پاپ آرت بدمد و زمینه معرفی این هنرمندان را در عرصه جهانی نیز فراهم کند.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ فرزاد صادقی مدیر گالری تازه تاسیس فریا دربارهٔ نمایشگاه گروهی “تولدی دیگر” گفت: پس از بررسی آثار بیش از ۵۰۰ هنرمند نقاش با حضور هیات کارشناسی از بین این اشخاص ۱۰ هنرمند را انتخاب کردیم تا در یک نمایشگاه گروهی با عنوان “تولدی دیگر” آثار آن‌ها را به نمایش بگذاریم.

صادقی گفت: ابداع، نوآوری و خلاقیت در آثار در کنار پرداختن به تکنیک‌های متفاوت از جمله اولویت‌های ما برای انتخاب این ۱۰ نقاش جوان بود زیرا تلاش داریم علاوه بر فرهنگ‌سازی داخلی و به دست آوردن بازارهای داخل کشور زمینه را برای حضور هنرمندان‌مان در مارکت جهانی فراهم کنیم زیرا هنر ما و هنرمندانش این ظرفیت را دارد که در سطح منطقه و جهان ارائه و معرفی شود.

وی افزود: گالری فریا با گسترش فضای نمایشگاهی خود این آمادگی را دارد که به طور همزمان دو نمایشگاه برپا کند.

مدیر گالری فریا نیز دربارهٔ اهداف این گالری توضیح داد: یکی از اهداف اصلی ما حمایت و پشتیبانی از هنرمند مستعد ایرانی است که آثارش علاوه بر بازارهای داخلی در خارج از ایران نیز عرضه شود.در حالی که تاکنون هنرمندان برجسته‌ای در عرصه هنری فعالیت داشته‌اند که به درستی در این بازارها معرفی نشده‌اند.

به گفته او، نمایشگاه گروهی تولدی دیگر به نوعی در حوزه پاپ آرت و هنر مفهومی حرکت می‌کند و مربوط به جوانانی می‌شود که شاید نام و نشان چندانی در عرصه تجسمی ندارند و هنوز به بازارهای خارجی راه پیدا نکرده‌اند اما این ظرفیت را دارند تا به صورت جدی روی آن‌ها کار شود.

مدیر گالری فریا با بیان این مطلب که گالری فریا قصد دارد که بر روی جوانان هنرمندی که هنوز هنرمند گالری خاصی محسوب نمی شوند سرمایه گذاری کند؛ گفت: هدف ما سرمایه‌گذاری بر روی جوانان ناشناس اما با پتانسیل هنری بسیار بالاست تا بتوانیم در نمایشگاه‌های انفرادی آثار و ظرفیت‌های هنری‌شان را معرفی کنیم و به همین بهانه برای سال آینده برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده تا به صورت متناوب هر هفته دو نمایشگاه انفرادی را میزبانی کنیم. در کنار این نمایشگاه‌ها نشست‌های تخصصی نیز برنامه‌ریزی می‌شود تا هر چه بیشتر به وجوه مختلف هنرهای تجسمی بپردازیم.

به گفته مدیر گالری فریا؛ هدف این گالری تنها برپایی نمایشگاه متناوب نیست بلکه قصد دارند بازار خوبی هم برای آثار این هنرمندان بوجود بیاورند که هر نمایشگاه خروجی خاص خودش را داشته باشد.

صادقی با اشاره به این مطلب که بسیاری از نام هایی که امروزه آثارشان در حراجی ها با قیمت بالا به فروش می رسد نماینده واقعی هنر تجسمی ما نیستند گفت: امروزه شاهد هستیم کسانی که با ارتباطات وارد بازار هنری شده‌اند موفق‌تر عمل کرده‌اند در حالی که شاید این اشخاص از لحاظ تکنیکی در سطح قابل قبولی نباشند، از این رو ما می‌خواهیم از این مافیایی بودن بازار هنری خارج شویم و فضا را برای آنهایی که به واقع پتانسیل هنری دارند باز کنیم و اجازه ندهیم که بازار تجسمی ایران تنها منحصر به چند نام شود.

او اضافه کرد: فرهنگ‌سازی آثار هنری در ایران هنوز به جایگاه قابل قبولی نرسیده است؛ در حالی که باید به تشویق اشخاصی پرداخت که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند زیرا برای ادامه این حرکت ما نیاز به یک توجیه اقتصادی داریم.

او همچنین دربارهٔ بازار خارجی و اولویت‌های آن برای گالری فریا گفت: قطعا هر گالری مسئولیتی دارد تا هنرمندان خود را علاوه بر معرفی در داخل کشور در عرصه بین‌المللی نیز مطرح کند با این وجود حضور در حراجی‌های بین‌المللی برای ما در قدم آخر قرار دارد.

ما پیش از آن به دنبال حضور در مارکت‌های تخصصی، ‌آرت‌فرها، و همچنین اکسپوهای معتبر جهانی هستیم. شرکت در بینال‌ها و مسابقات هنری نیز در این زمینه برای ما مهم است تا اسم ایران را با هنرمندی که شایستگی آن را دارد مطرح کنیم اما اگر این داستان شکل گرفت در گام نهایی به حضور در حراجی‌ها می‌رسیم چرا که باید آن قدر در برنامه های متعدد و نمایشگاه خارجی حضور داشته باشیم که زمینه تقاضا و فروش این آثار را نیز فراهم کنیم.

او با اظهار تاسف از اینکه امروزه هنرمندان جوان ایرانی بسیار زود به فکر حضور در حراجی‌ها و کسب رقم‌های کلان می‌افتند، گفت: بی‌شک تعیین قیمت آثار در یک حراجی بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت اما نباید فراموش کنیم که حراجی باید یک جایی باشد یک کالای ناب با بهترین قیمت در آن باشد بنابراین حراجی برای گالری فریا آخرین مرحله از حضور است و پیش از آن تاکید بر فرهنگ‌سازی در اولویت‌های برنامه‌های کاری ما قرار دارد.

وی افزود: برای یک گالری تازه‌کار همچون ما برپا کردن نمایشگاهی از آثار یک هنرمند پیشکسوت بسیار راحت‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود اما اگر بتوانیم در کنار آن آثار هنرمندان جوان را نیز به درستی معرفی کنیم و کارهای آن را به فروش برسانیم هدف مهمتری است و شاید بتوانیم به واسطه آن جریان‌های تازه را در عرصه تجسمی مطرح کنیم.

به گفته صادقی؛ گالری فریا در مدتی که فعالیت خود را آغاز کرده است تاکنون زمینه به نمایش گذاشتن آثار چند هنرمند را در نمایشگاه های خارجی فراهم کرده است و در اولین گام های خود با دو گالری در لندن نیز همکاری دارد.

گالری فریا که ۱۵ دی ماه اولین نمایشگاه گروهی خود را به صورت رسمی افتتاح می‌کند در ادامه فعالیت‌هایش قصد دارد در حوزه هنر مفهومی نیز نمایشگاه‌هایی برپا کند و این مجموعه را به عنوان یک ژانر دایم در گالری خود مورد حمایت قرار دهد.

صادقی در همین باره توضیح داد: کارهای ایرانی در عرصه هنر مفهومی قطعا می‌تواند هواخواهان بسیاری پیدا کند و اگر این هنرمندان برای حضور در جشنواره‌ها مورد حمایت ما قرار بگیرند حتما در آینده به سمت بازارهای جهانی نیز راه پیدا می‌کنند اما نباید فراموش کنیم که فعالیت افتصادی این گالری در عرصه نقاشی خواهد بود زیرا اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم باید کاری جدی در حوزه فروش آثار هنری داشته باشیم.

مهدی محب‌علی مدیرروابط عمومی و فروش این گالری گفت: شعار امسال حمایت از سرمایه ملی بود اما نباید فراموش کرد که هنرمند ایرانی یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود و این آثار و هنرمندان می باشند که اصلی‌ترین سرمایه‌های فرهنگی یک کشور را رقم می‌زنند و لازم است تا آن‌ها را مورد حمایت قرار دهیم ، ما باید در نظر بگیریم که سرمایه ملی تنها فرش، نفت و پفک نمکی نیست.

به گفته محب علی؛ اشخاص بسیاری با پتانسیل‌های مالی بسیار وجود دارند که اما جرات سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ و هنر را ندارند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را به یک مجموعه‌دار تبدیل کرد. در حالی که زمینه برای این عرصه باید فراهم گردد.، وظیفه ما این است که این اشخاص را به سمتی سوق دهیم که سالانه حداقل چهار تابلو نقاشی نیز خریداری کنند.

نمایشگاه گروهی گالری فریا در برگیرنده آثاری از حامد صدر ارهامی، حسین زینال‌پور، علیرضا آدم‌بکان، سرسام سنگینی، میلاد شریفی‌زاد، مسعود معصومی، امید شایان، مانیا پاک‌پور، هدی بلوری و سپیده سحر است و این گالری قصد دارد تا پایان سال جاری سه نمایشگاه انفرادی دیگر را نیز برپا کند.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.