˝فرهنگ تئاترهای تلویزیونی˝ منتشر شد

با حمایت رئیس سازمان صدا و سیما؛

کتاب ˝فرهنگ تئاترهای تلویزیونی˝ به کوشش عباس جهانگیریان گردآوری و از سوی اداره کل آموزش و پژوهش سیما منتشر شد.

به گزارش هنرآنلاین، بر اساس اعلام مدیریت خدمات آموزشی و پژوهشی سیما، در این کتاب اطلاعات مربوط به تمام تئاترهای تلویزیونی که از بهمن سال ۵۷ تا نیمه اول سال ۹۰ تولید و از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده، گردآوری شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به حجم بالا و ارزش مطالب، این کتاب در قطع رحلی و به صورت رنگی چاپ شده است. علاوه بر آن وجود نمایه به منظور امکان جست‌وجوی آسان همه اَعلام موجود درکتاب، قراردادن دو فهرست بر اساس سال تولید و فهرست الفبایی و درج یک قطعه عکس از هر تئاتر تلویزیونی معرفی‌شده، برخی دیگر از ویژگی‌های این اثر هنری است که کاربرد آن را برای پژوهشگران آسان می‌کند.

علیرضا دهقانی، مدیر خدمات آموزشی و پژوهشی سیما، ضمن اعلام این خبر گفت: از آنجا که به اعتقاد بسیاری از هنرمندان تئاتر تلویزیونی کامل‌ترین، پیچیده‌ترین و تاثیرگذارترین قالب ساختار نمایشی در میان برنامه‌های تلویزیونی است، اداره کل آموزش و پژوهش سیما طی یک فعالیت گسترده و مستمر و با همکاری بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه تلویزیون و سینما این اثر هنری را در ۶۰۸ صفحه به صورت نفیس و در قطع رحلی منتشر کرده است.

او افزود: یکی از ویژگی‌های این کتاب، وجود مقدمه مشروحی با قلم آقای داریوش مودبیان با عنوان “گذری بر روند تولید تئاتر تلویزیونی از آغاز تا امروز” است که کامل‌ترین مطالب مستند در خصوص شناخت ویژگی ها و ماهیت تئاتر تلویزیونی و تاریخچه آن در ایران و جهان به زبان فارسی است که برای پژوهشگران این حوزه بسیار قابل استفاده است.

دهقانی ضمن تشکر از همه پژوهشگران و هنرمندانی که در گردآوری این اثر همکاری داشته‌اند، افزود این اثر فاخر فرهنگی حاصل همکاری دلسوزانه مدیریت و کارکنان اداره کل آرشیو و کتابخانه‌های سازمان صدا و سیما و مدیران و کارشناسان آرشیو شبکه‌ها، معاونت‌ها و مراکز صدا وسیما و همچنین مرکز سیمافیلم است.

مدیر خدمات آموزشی و پژوهشی سیما ضمن درخواست از استادان، هنرمندان و پژوهشگران برای ارائه دیدگاه‌های خود به اداره کل آموزش و پژوهش سیما، یادآور شد: همه تلاش این اداره کل، مولف محترم و تیم همراه ایشان آن بوده که اطلاعات مربوط به هر یک از تئاترهای تلویزیونی به صورت کامل گردآوری و درج شود؛ با این حال با توجه به این‌که اطلاعات این کتاب یک دوره زمانی ۳۴ ساله را شامل می‌شود، ممکن است خالی از اشکال و نقص نباشد. بنابراین از همه هنرمندانی که در تکمیل این اثر برای چاپ بعدی با این اداره کل همکاری دارند، سپاسگزاری می‌شود.

او در پایان اضافه کرد: توزیع این کتاب در بین کتابخانه شبکه‌ها و دانشکده‌های فعال در حوزه هنر به زودی شروع خواهد شد. با این حال علاقه‌مندان برای استفاده از مطالب این کتاب می‌توانند به کتابخانه اداره کل آموزش و پژوهش سیما مراجعه کنند.

انتهای پیام/۵۲/۵۳


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.