˝مترسگ˝ از بیگانه‌سازی مخاطب با نمایش تا کسب فرصت اندیشه برای تماشاگر

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

نگاهی به نمایش ˝مترسگ˝ به کارگردانی محمدحسن معجونی/

نمایش موزیکال ˝مترسگ˝ کاری از گروه تئاتر ˝لیو˝ به کارگردانی محمدحسن معجونی از روز ۱۹ مرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفته است.

گروه نمایش ممتاز به نقل از هنرآنلاین، عناصر و عوامل نمایش “مترسگ” برای آگاهی مخاطب به این اصل مهم شکل گرفته که در هر لحظه به یاد داشته باشد در سالن تئاتر و برای دیدن نمایش آمده است. این اصل مهم و کاربردی در تئاتر اپیک شیوه اجرایی نمایش را شکل می‌دهد پس حضور “مترسگ” در صحنه یعنی بیگانه‌سازی مخاطب با نمایش و کسب فرصت اندیشه برای تماشاگر.

گروه تئاتر” لیو ” به سرپرستی محمد حسن معجونی یکی از گروه‌های فعال است که با آگاهی و دانش گروهی به شکل متنوع فعالیت می کند. در تجربه تازه این گروه اجرای نمایش مترسگ بر اساس چند قصه از مجموعه داستان هنگ، سگ گاوچران نوشته جان اریکسون برای مخاطب نوجوان شکل گرفته است.

گروهی نویسنده متشکل از جابر رمضانی، پوریا کاکاوند و پیام سعیدی نمایشنامه مترسگ را نوشته‌اند. می‌توان نمایشنامه مترسگ را اثری اجرایی و متکی بر تجربه عملی دانست.

موقعیت‌های نمایشی حاصل چند نگاه متفاوت است و این ویژگی از دو جهت قابل ارزیابی است. اول اینکه نمایش در بیان یک تجربه عملی و زنده اثری موفق است. چنانچه صحنه آغاز نمایش که چیزی شبیه پیش پرده خوانی است مواجهه سگ و شتر را نشان می‌دهد که با کلیت نمایش چندان هماهنگی ندارد، اما این صحنه به عنوان یک ایده اجرایی در راستای شیوه اثر که به دنبال تفسیر و اندیشه است به فاصله گذاری نمایش کمک بسیاری می‌کند.

از نگاه دیگر با توجه به انتخاب چند قصه مختلف و تلفیق آن‌ها به نظر می‌رسد نمایش در یک روایت منظم و هماهنگ دچار مشکل باشد.

داستان نمایش دربارهٔ سگی است که خواب می‌بیند به او هدیه داده‌اند. وقتی سگ از خواب بیدار می‌شود و به مزرعه می‌رود متوجه می‌شود که در مرغداری باز بوده و گرگ‌ها مرغ‌های مزرعه را برده‌اند. سگ با راهنمایی موش کور به دنبال مرغ‌ها می‌رود اما خود او بر اثر یک اتفاق یکی از مرغ‌ها را می‌خورد و از کار خود پشیمان می‌شود.

علاقمندان به دیدن “مترسگ” می‌توانندبلیت‌های این نمایش را با تخفیف ویژه، پیش خرید کنند.

قیمت عادی بلیت این نمایش ۱۵ هزار تومان است که تماشاگران در صورت پیش‌خرید، می توانند با بلیت‌های ۱۲ هزار تومانی به دیدن آن بنشینند.

لازم به یادآوری است بلیت‌های تخفیف‌دار این نمایش فقط تا روز آغاز اجرا ارائه می‌شود. با آغاز اجرا، بلیت‌های “مترسگ” به قیمت عادی خود بازخواهد گشت. این نمایش فقط پانزده روز به روی صحنه خواهد بود.

تماشاگران می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.cinematicket.org بلیت این نمایش را تهیه کنند.

در این نمایش محمد حسن معجونی علاوه بر کارگردانی با همکاری ویشکا آسایش طراحی صحنه را انجام داده است و طراحی لباس‌نیز بر عهده ی ویشکا آسایش بوده است.

ساخت و اجرای موسیقی نمایش “مترسگ” بر عهده‌ پویا پورامین، سارا بیگدلی شاملو، روزبه فدوی است و طراحی و ساخت عروسک را تارا شوقی بر عهده داشته است.

نمایش “مترسگ” سال قبل در نوزهمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان موفق به کسب ۵ جایزه شد.

این جوایز عبارتند از: جایزه اول کارگردانی بخش تئاتر نوجوان برای محمدحسن معجونی- جایزه اول بازیگری بخش تئاتر نوجوان برای هوتن شکیبا، همچنین جایزه‌‌‌‌ی اول بازیگری از نگاه داواران نوجوان برای هوتن شکیبا به خاطر بازی در نقش “هنک”- جایزه‌ی اول طراحی صحنه برای ویشکا آسایش و محمد حسن معجونی- جایزه‌ی بهترین موسیقی برای پوریا پورامین، سارا بیگدلی شاملو و روزبه فدوی.

“مترسگ” نمایشی است برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا که تابستان سال قبل در تالار حافظ مجموعه وحدت به روی صحنه بود و با استقبال گرم تماشاگران مواجه شد.

این نمایش از تاریخ یاد شده هرشب ساعت ۱۹:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.