˝پوتین‌های عمو بابا˝ واقعه نگاری یک واقعه

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

یادداشتی بر نمایش ˝پوتین‌های عمو بابا˝/

نمایش ˝پوتین‌های عمو بابا˝ اثری برگرفته از موضوع جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از آن است که در قالب نگارشی و ساختار اجرایی نمونه‌ای بارز در حوزه نمایش‌های دفاع مقدسی تلقی می‌شود.

گروه نمایش هنرآنلاین/مجید امرایی

“پوتین‌های عمو” با با نمایشی مینی مالیستی است که در کمترین حد ممکن و به شیوه ایجاز از کلام استفاده کرده و بیشترین تصاویر ذهنی و عمل صحنه ای را در خود نهفته دارد.

پوتین های عمو بابا برون ریزی احساسی نویسنده ای است که جنگ و تبعات پس از آن را به درستی درک کرده ، نمایشی که قادر است شاخص مهمی در حوزه آثار دفاع مقدسی باشد.

نمایش پوتین های عمو با با ، با الهام از جوهره لطیف و روح شخصیت هایش تلاش می کند تا تصویری بدور از هر اغراق و عجین شده با واقعیت را به صحنه بکشد.

پوتین های عمو با با اثری نمادین از مردمانی است از جنس بلور و سنگ که جنگ را با تمام وجود خود لمس کرده و تبعات آن را درک نموده، داستانی که به دور از هر اغراق و سفارشی تلاش می کند حقیقتی واقعی از یک واقعه تلخ را به تصویر بکشد.

پوتین های عمو بابا داستانی با محوریت جنگ و با داخل مایه مقاومت است که از زبان مردمانی روایت شده است که حق را فریاد می زنند، حتی اگر به زیانشان باشد.

نمایش پوتین های عمو با با زبان دل بازماندگان جنگ است، اثری که در بیان روابط انسانی و تحولات اجتماعی به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود وفا دار مانده و تعصبات قومی مردمان ساده و بی آلایش مرزنشین را در حراست از خاک و اعتقاداشان نشان می دهد و هرگز راه تقلید و در غلطیدن در دامان کپی برداری های صرف از آثار مشابه خارجی را نمی پیماید.

پوتین های عمو با با نمایشی است که بر پیشانی گاه خود این جمله را ترسیم کرده که “زمان واقعی یک جنگ فقط در تاریخ رخدادن آن نیست بلکه ده ها سال پس ازآان نیز می توان اثرات مخرب آن را ر نسل های بعد حس کرد” .
نمایش پوتین های عمو با با از مردمان سرزمینی حرف می زند که غیرت و شهادمت و از خود گذشتگی را از پیشینیان خود به ارث برده اند.

نمایش پوتین های عمو بابا اثری است که جنگ افروزی را تقبیح می کند و مقاومت را مقدس می پندارد پوتین های عمو با با نقد جنگ است، شخصیت های نمایش پوتین های عمو بابا همه سبز رنگ می باشند حتی رنگ شهید هم سبز است و نوید روشنایی و رویش را می دهد.

نمایش پوتین های عمو بابا گفت و گوی بین نسل ها است ، نسل های تازهی که گذشتگان خود را تایید میکنند و بر آرمان های آنها صحه می گذارند.

در نمایش پوتین های عمو بابا گذر زمان گرد کهنگی را بر ویژگی های انسانی جامعه پیشین نمی نشاند بلکه گرده برداری است از تظلم هایی که بر یک جامعه انسانی به ناحق روا شده است.

بازی های روان، یک دست و ملموس نقش آفرینان ، کارگردانی حساب شده و موسیقی دلنواز از شاخصه های نمایش پوتین های عمو با با است، البته به این عناصر مهم باید طراحی صحنه و دکور و همچنین نور پردازی زیبا و جذاب اثر را هم افزود.

پوتین های عمو با با اثری با تاریخ مصرف مشخص نیست، بلکه نمایشی کامل است که در هر کجا و با هر فرهنگی قابلیت اجرایی دارد و قادر است با مخاطب خود ارتباط برقرار کند نمایشی که در عمل ویژگی های تئاتریکال خود را مجسم می سازد.

نویسنده که پیش از این در نگارش نمایشنامه های متعددی قلم و اندیشه خود را آزموده در پوتین های عمو بابا مهارتی منحصر به خود و ویژگی تازهی از نمایشنامه نویسی خود را بروز می دهد و آن زبان رسا و ملموس در توصیف مسائل اجتماعی پس از جنگ است چیزی که به اعتقاد صاحب نظران تئاتر مقاومت امروز ما در عرصه نمایشنامه نویسی کمتر از آن بهره برده است.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.