˝گل آوا˝ پرویز مشکاتیان منتشر می‌شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

آلبوم صوتی ˝گل آوا˝ که آثاری از پرویز مشکاتیان برای سنتور است به زودی منتشر می‌شود.

علیرضا جواهری، نوازنده سنتور در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز گفت: آلبوم صوتی “گل آوا” که آثاری از استاد پرویز مشکاتیان برای سنتور است به زودی از سوی موسسه فرهنگی هنری آوای چکاد روانه بازار موسیقی می‌شود.

این نوازنده سنتور در ادامه بیان کرد: این اثر با نگاهی آموزشی به آثار ساخته شده توسط این هنرمند و بر اساس کتاب گل آوا اجرا شده است. همچنین کتاب گل آوا اولین بار در سال ۱۳۷۷ چاپ و نشر شد که حاوی ۱۹ قطعه از آثار پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای ساز سنتور است.

جواهری تاکید کرد: این آثار از ماندگارترین و ارزشمندترین آثار چند دهۀ اخیر موسیقی ایران است که بسیاری از آنها به گوش هر شنوندۀ ایرانی آشناست و اکثر این آثار برای گروه بزرگ سازهای ایرانی ضبط، تنظیم و اجرا شده‌اند و بسیاری از آنها توسط گروه عارف به صورت زنده هم اجرا شده‌اند.

علیرضا جواهری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین تعدادی از آثار این مجموعه نیز توسط هنرمندان برجسته موسیقی ایران استادان محمدرضا درویشی و کامبیز روشن‌روان برای ارکستر سنفونیک و سازهای تکنواز ایرانی تنظیم و انتشار یافته است. با توجه به اینکه بسیاری از این قطعات با تمامی سازهای ایرانی به صورت تکنوازی قابل اجرا است، بسیاری از هنرجویان سازهای ایرانی این قطعات را در مجموعه آثار اجرایی و تمرینی خود قرار می‌دهند.

این نوازنده سنتور افزود: همچنین اجرای اصلی بعضی از این آثار با ساز سه‌تار بوده است و در ابتدا برای این ساز تنظیم شده‌اند و بعدها این قطعات به صورت تخصصی برای ساز سنتور هم تنظیم و نگارش شده‌اند.

جواهری در ادامه گفت: مجموعه صوتی گل‌آوا با نگاهی تخصصی‌تر برای ساز سنتور ضبط و اجرا شده است و امید است برای هنرجویان این ساز پر طرفدار ایرانی بتواند مفید و آموزنده باشد. همچنین آثار اجرا شده در این مجموعه شامل پیش درآمد شور، ضربی اصول، گرایلی شستی و هشتری، مقدمۀ گنبد مینا، چهارمضراب سنتور و ارکستر، طلوع، چهار مضراب نهفت، چهار مضراب بیات ترک، راز و نیاز، مقدمه جان عشاق، چکاد (مقدمه چهارگاه)، پیش درآمد نغمه، کرشمۀ زابل، پیش درآمد ماهور، ضربی ماهور، مضراب پرانی ماهور، دومضراب اصفهان،چهارمضراب عراق و نهیب است.

علیرضا جواهری در پایان گفت: همچنین به زودی و در ادامه انتشار یافتن آموزشی آثار این هنرمند، مجموعه “سل آیین” هم بر اساس این کتاب، منتشر خواهد شد.

گفتنی است، درمقدمه این اثر آمده است:” در نواختن آثار این مجموعه ، اجرای آموزشی، هدف اصلی نوازنده بوده است. بعضی از این آثار بارها به شیوه‌ها و گونه‌های مختلف، توسط زنده یاد پرویز مشکاتیان، اجرا شده‌اند. در نگارش نت هر آهنگ و سپس اجرای آن، ترکیبی از اجراهای متفاوت، مورد نظر قرار گرفته است.

همچنین بعضی جملات، با چند نوع تکنیک و حالت‌های متفاوت نواخته شده‌اند تا هنرجویان بتوانند با تکنیک‌های مختلف مضرابی و استفاده از آن‌ها در قالب اجرای آهنگ، آشنا شوند. همچنین نگاه اصلی در این اجرا، طبیعت آثار و داخل مایۀ اصلی نغمات بوده است.

بر همین اساس، گاهی ریتم آهنگ‌ها به خصوص در قطعات آرام تر مانند پیش درآمدها، به صورت شناور اجرا می‌شود که شاید در نگاه اول، احساس شود ریتم تند و کند می گردد.

به جز سبب بالا، در لحظاتی دیگر از اجرا، به خاطر تاکید بیشتر روی نکات آموزشی و بررسی دقیق‌تر حالات اجرایی، متر اجرا، کندتر شده است. از آنجا که در نت و نگارش مکتوب، هیچ‌گاه نمی‌توان جان مایۀ اصلی نغمات و ظرایف خاص اجرایی را لحاظ کرد، در لحظاتی از کار، شاهد متفاوت بودن اجرا با نمونۀ نگارش شده‌ی آن خواهیم بود. بعضی تک‌ریزها، چپ‌ریزها، تکیه‌ها، سرمضراب ها، غلت‌ها و تحریرها، از این جمله‌اند.

در اجرای بعضی قطعات مانند مقدمۀ جان عشاق و گنبد مینا سعی شده مبنای اصلی بر اساس اجرای سه تار زنده یاد پرویز مشکاتیان باشد، برای همین در بعضی موارد شاهد تفاوت‌هایی در کشش نغمات اجرای این مجموعه و نت نگارش شده هستیم.

همچنین بعضی از قطعات در اجراهای خصوصی با متر کاملا آزاد و حالت آوازی اجرا شده اند که با اجرای رسمی آنها کاملا متفاوت می باشند مانند قطعۀ رازو نیاز. ضمنا اجرای قطعۀ مقدمۀ دود عود از مجموعه آثار نگاشته شده در کتاب گل آوا به سبب طولانی شدن زمان لوح فشردۀ صوتی، به مجموعۀ سل آیین منتقل شده است.

امید است اجرای آموزشی این مجموعه سبب آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با حالات خاص اجرایی آثار هنرمند تاثیر گذار، زنده یاد پرویز مشکاتیان، شود.”

 

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.