آئین‌نامه مالی، معاملاتی و استخدامی صندوق توسعه ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد هیئت امنای صندوق توسعه ملی و به استناد جزء (۶) بند”ی” ماده (۸۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه – مصوب ۱۳۸۹ – آیین نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه، نحوه طبقه بندی و نگهداری حسابها و طرز هزینه و مدارک ضمیمه آن و طرز طبقه بندی و ثبت هزینه ها و نحوه و استخراج صورتهای مالی به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری تهیه و به تصویب هیئت عامل صندوق می رسد.

همچنین، همه اوراق بهادار، چکها، سفته ها، بروات، قراردادها و سایر اسناد تعهد آور با امضای دو عضو از سه عضو هیئت عامل که توسط هیئت عامل تعیین می شوند همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود. در انجام هزینه های اداری و داخلی صندوق امضای رئیس هیئت عامل و مقامات مجاز از طرف وی معتبر خواهد بود.

بر اساس این مصوبه، سال مالی صندوق یک سال تمام هجری شمسی است که از فروردین ماه هر سال آغاز و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می پذیرد.

همچنین، افتتاح یا بستن حسابهای ارزی به نام صندوق نزذ بانک مرکزی با معرفی صاحبان امضای مجاز از بین رئیس و اعضای هیئت عامل و یا سایر مدیران صندوق با تصویب هیئت عامل خواهد بود و افتتاح یا بستن حسابهای ریالی برای انجام هزینه های جاری و اداری صندوق و استفاده از آنها نزد بانکها و موسسات مالی و اعتباری و معرفی صاحبان امضای مجاز با تصویب رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف وی خواهد بود.

بر این اساس، ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه صندوق به همراه گزارش و اظهار نظر هیئت نظارت باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به هیئت امنا تسلیم شود.

بر اساس این مصوبه، بودجه برنامه مالی صندوق است که برای یک سال مالی تهیه می شود و حاوی پیش بینی کلیه در آمدها و سایر منابع بودجه و برآورد هزینه ها و سایر پرداختها، برای انجام عملیاتی است که وصول به هدفهای تعریف شده صندوق را ممکن می سازد که شامل دو قسمت: بودجه جاری و عملیاتی، و بودجه سرمایه ای است.

بر این اساس، بودجه جاری و عملیاتی شامل؛ درآمدها و سایرمنابع تامین مالی و در آمدهای متفرقه ( در حدود اساسنامه صندوق ) و هزینه های مرتبط با آنها، وهزینه های جاری و اداری و همچنین پیش بینی وضعیت مالی صندوق در یک سال ملی است.

بودجه سرمایه ای نیز شامل؛ منابع و هزینه های سرمایه ای و سایر پرداختهای سرمایه ای صندوق برای یک سال مالی است.

براساس این مصوبه، پرداخت هزینه ها به تربیت پس از طی مراحل تشخیص، تأمین اعتبار، تعهد، تسجیل و اجاره پرداخت از طریق امور مالی صندوق به عمل خواهد آمد.

همچنین، اختیار و مسئولیت تشخیص، انجام تعهد، تسجیل و اجاره پرداخت ( حواله) با رعایت قوانین و مقررات مربوط برعهده رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف وی و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین ومقررات به عهده مدیر مالی است.

براساس این مصوبه، رئیس هئیت عامل صندوق موظف است هر شش ماه یکبار میزان منابع و مصارف و محل مصارف صندوق را به هیئت امنا، هیئت نظارت و مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

همچنین، میزان و نحوه پرداخت تنخواه گردان بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب رئیس هیئت عامل می رسد. بر این اساس، حفظ و جابجایی اموال و همچنین نگهداری حساب اموال صندوق تابع دستورالعملی خواهد بود که به توصیب رئیس هیئت عامل خواهد رسید.

بر اساس این مصوبه، به منظور رسیدگی و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم در مورد معاملات صندوق از جمله مناقصه، مزایده و ترک تشریفات، کمیسیون معاملات متشکل از؛ معاون اداری، مالی و پشتیبانی به عنوان رئیس کمیسیون معاملات و نماینده رئیس هیئت عامل، مدیر مالی، مدیر حقوقی، معاون یا مدیر مستقل مربوط که تقاضای وی در جلسه کمیسیون مطرح می شود، مدیر پشتیبانی ( دبیر کمیسیون و بدون حق رأی) بر اساس احکام صادره توسط رئیس هیئت عامل صندوق تشکیل می شود.

همچنین، کلیه معاملات صندوق اعم از خرید، فروش، پیمانکاری، مشارکت، اجاره، رهن، استیجار و جز اینها به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می شود تابع مقررات این آیین نامه است.

بر این اساس، معاملات صندوق، از نظر نصاب ( قیمت معامله) به سه گروه؛ معاملات کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شود. معاملات کوچک معاملاتی است که مبلغ آن معادل یا کمتر از نصاب معاملات کوچک مصوب هیئت وزیران است، معاملات متوسط نیزشامل معاملاتی می شود که مبلغ مورد معامله بیش از سقف معاملات متوسط باشد.همچنین، معاملات بزرگ شامل معاملاتی است که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از نصاب معاملات متوسط است.

بر این اساس، کلیه معاملات ( فروش) حسب مورد از طریق تحقیق، حراج و مزایده، با رعایت صرفه و صلاح صندوق متناسب با نوع و حد نصاب معامله و بر اساس دستورالعملی که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تأیید هیئت عامل خواهد رسید، به این صورت که؛ درمعاملات کوچک، با تشخیص مامور خرید ( تدارکات)،و در معاملات متوسط با تصویب کمیسیون معاملات از طریق واحد تدارکات و مزایده حضوری ( حراج) ودر معاملات بزرگ با پیشنهاد دبیر کمیسیون معملات و تأیید کمیسیون و تصویب رئیس هیئت عامل، انجام می شود.

همچنین، در معاملات بزرگ، انجام مناقصه به دو روش؛ مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه کثیر الانتشار، و برگزاری مناقصه محدود برگزار می شود.

براساس این مصوبه، نمودار سازمانی، شرح وظایف و تشکیلات تفصیلی صندوق در سقف یکصدو پنجاه پست سازمانی تنطیم و به تصویب هیئت عامل خواهد رسید. همچنین، استخدام و بکارگیری در پستهای مصوب صندوق با تأیید رئیس هیئت عامل، به دو صورت ثابت و قراردادی انجام می شود. استخدام بر اساس نیاز سازمانی و برنامه ریزی نیروی انسانی و با توجه به اصل شایستگی و برابری متناسب با شرایط و موقعیت صندوق بر اساس دستورالعمل جذب و استخدام صندوق که به تصویب رئیس هیئت عامل خواهد رسید انجام می شود.

بر این اساس، ارزشیابی، آموزش و ارتقای گروه کارکنان صندوق تابع ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل و دستورالعمل مصوب هیئت عامل بوده و ترفیع ( پایه سنوات) سالانه تابع مصوبات شورای عالی کاراست.

بر این اساس، تعیین حقوق و مزایای ثابت ( مزد مبنا) کارکنان صندوق تابع طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

همچنین، به منظور جذب و نگهداری نیروهای کارآمد و متخصص صندوق؛ فوق العاده جذب به کارکنانی که بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل تعیین گروه می شوند، وفوق العاده ویژه به میزان سی درصد مجموع حقوق و فوق العاده ها به غیر از فوق العاده جذب، برای رئیس هیئت عامل و پانزده درصد برای اعضای هیئت عامل، بر اساس دستورالعمل مصوب رئیس هیئت عامل و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حدود اعتبارات مصوب قابل پرداخت است.
بر این اساس، میزان پاداش کارکنان صندوق در پایان هر سال با تصویب هیئت عامل صندوق تعیین و پرداخت می شود.

بر این اساس، صندوق می تواند بر اساس دستورالعمل مصوب هیئت عامل نسبت به تأمین بهداشت و درمان کارکنان و خانواده های آنان اقدام کند.همچنین، صندوق می تواند تسهیلات رفاهی ( نقدی و غیر نقدی) و انواع وام را طبق دستوالعملی که به تصویب هیئت عامل صندوق می رسد، در اختیار کارکنان قرار دهد.

کارکنان صندوق موظفند در ساعات کار تعیین شده در محل خدمت خود حضور یابند و وظایف محوله را با کمال درستی و صحت و به طور کامل در حدود مقررات و دستورات مقامات مافوق خود انجام دهند و به هیچ وجه حق افشاء اسرار و امور محرمانه صندوق را ندارد. همچنین کارکنان موظف به حفظ و نگهداری اموال و مدارک و اطلاعات و اسناد صندوق که در اختیار آنان قرار داده شده است ،هستند.

همچنین، به منظور بررسی، سیاست گذاری و برنامه ریزی نیروی انسانی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و تطبیق و هماهنگ کردن آیین نامه های منابع انسانی، آموزش، جذب، نگهداشت نیروی انسانی، رفاه و نظایر آن و پیشنهاد آن به رئیس هیئت عامل، کمیته برنامه ریزی منابع انسانی در صندوق تشکیل می شود. همچنین، مسئولیت و اختیار این کمیته طبق دستورالعملی که به تصویب رئیس هیئت عامل می رسد خواهد بود.

این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.