آبمیوه شفاف بخورید/ تولید آبمیوه با یک روش زیست سازگار

۲۸ آبان ،

رضا شریفیان- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تهیه آبمیوه های طبیعی، افزود: وقتی که قرار است از آب میوه، کنستانتره تهیه شود، ذرات ریز به جا مانده از میوه ها به دیواره دستگاه اواپراتور (دستگاه مبدل حرارتی) می چسبد.

وی با بیان اینکه این امر سبب رنگ و بوی نامطبوعی می گردد، اظهار داشت: برای جلوگیری از این امر نیاز است تا آبمیوه ها شفاف سازی شود و ذرات ریز از آبمیوه جداسازی وعملیات تغلیظ انجام شود.
 

شریفیان، با تاکید بر اینکه برای شفاف سازی آبمیوه از آنزیم استفاده می گردد، خاطر نشان کرد: آنزیم هایی که برای این امر مورد استفاده قرار می گیرند علاوه بر آنکه بها های بسیاری را به همراه دارند برای سلامت بدن نیز مضر است ضمن آنکه وجود بعضی از میکروارگانیزمها نیز سبب از بین بردن ویتامین های آبمیوه می گردد.
 

وی از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این طرح روش زیست سازگاری برای جدا سازی ذرات میوه از آبمیوه برای شفاف سازی آن ارائه شد.
 

مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح توضیح داد: در این طرح تحقیقاتی با استفاده از غشاهای میکرو فیلتراسیون موفق به شفاف سازی آبمیوه به منظور تولید کنستانتره شدیم.

 


 

شریفیان جمع شدن ذرات میوه به دیواره غشا را از معایب این طرح ذکر کرد و ادامه داد: چسبیدن ذرات میوه به دیواره غشاها مانع عبور مایع از غشا می گردد از این رو برای رفع این عیب مکانیزمهایی برای عبور محلول از غشا ارائه کردیم.
 

این محقق به بیان مزایای این روش پرداخت و اضافه کرد: این غشاها زیست سازگار می باشند و دفع آنها آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند. همچنین آبمیوه شفاف سازی شده با این روش کاملا طبیعی است و در خواص آن تغییری ایجاد نمی شود.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.