آبگیری و بهره برداری از ۹۶ سد بزرگ و کوچک در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،’ علیرضا دایمی’ ‌روز سه شنبه در نشستی خبری، افزود: وزارت نیرو تکمیل طرح های نیمه تمام و مکمل را در دستور کار دارد و براساس برنامه ریزی های انجام شده ، بخشی از پروژه هایی که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مدیریت بخش آب کشور این است که طرح ها شامل سد، شبکه، تصفیه خانه به صورت جامع اجرایی نمی شود و از این بابت، مشکلات زیادی ایجاد شده و از ظرفیت های موجود در کشور، به طور کامل استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه آبیاری وزارت نیرو برنامه مفصلی دارد، افزود: از ۴ میلیون هکتار اراضی که می تواند تحت آبرسانی شبکه های مدرن قرار گیرد، یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار تحت پوشش قرار دارد و وزارت نیرو به دنبال جبران عقب ماندگیهای تاریخی در این بخش است.

دایمی، فروش اوراق مشارکت، اعتبارات عمومی و درآمدهای داخلی را محل تامین منابع مورد نیاز پروژه های نیمه تمام ذکر کرد و افزود: تکمیل طرح های نیمه تمام در این بخش، نیازمند ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو همچنین از افزایش ۱۸ درصدی اعتبارات بخش آب وزارت نیرو در سال جاری خبر داد.

** طرح جامع آب ، گزارش ۸۰۰ جلدی

دایمی در ادامه به اجرای طرح جامع آب در کشور اشاره کرد و افزود: با این طرح ، طرح های بخش آب بر اساس یک روند علمی و مدیریت به هم پیوسته اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، افزود: حدود شش ماه است که مهندسین مشاور بر روی شش حوزه آب ریز بزرگ، مطالعه کرده و در حال حاضر، در مرحله تلفیق و سنتز مطالعات انجام شده ،هستیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح باعث می شود پروژه های وزارت نیرو از توجیه فنی و زیست محیطی بالاتری برخوردار شوند،خاطرنشان کرد: علاوه براین سازگاری با شرایط اقلیمی، خشکی و خشکسالی که کشور ما با آن درگیر است ، در این طرح مد نظر قرار گرفته است .

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: تمام نقاط کشور زیر پوشش تامین آب شرب قرار دارند به نحوی که ۹۹ درصد از شهرها و ۸۶ درصد از روستاها از نعمت آب شرب برخوردارند.

به گفته ی دایمی، در برخی از شهرهای کوچک و تازه تاسیس با مشکل کمبود آب مواجهیم که البته نوبت بندی، در این شهرها اعمال نمی شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمتر از ۱۰ شهر از نظر تامین آب وضعیت شکننده ای دارند و تلاش می کنیم با برنامه ریزی از طریق آبرسانی، آب مورد نیاز شهروندان را تامین کنیم.

دایمی همچنین در خصوص انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و ایراداتی که بر اجرای این پروژه گرفته شده است ، اظهار داشت:‌ این پروژه از نوع مهندسی، تامین کالا و ساخت (EPC) بوده و از مزیت های این شیوه، این است که از تاخیرهایی که معمولا پروژه های عمرانی با آنها مواجهند، جلوگیری می شود.

دایمی با بیان اینکه باید مجوزهای لازم در این خصوص را دریافت کنیم که از جمله آن مجوز زیست محیطی است، گفت: ایراد مجلس در خصوص تامین اعتبار، نیز قابل حل است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، با اشاره به برنامه دولت برای تامین آب شرب مسکن مهر اظهار داشت :‌تامین آب مسکن مهر بر عهده وزارت نیروست و در اطراف تهران، آب رسانی به شهرهای پرند، هشتگرد، پردیس و اندیشه در دستور کار است.

وی ادامه داد: منابع آب برای شهر پرند در جنوب تهران شکننده است بااین حال، هم اکنون آب مورد نیاز این شهر، از منطقه احمدآباد مستوفی تامین می شود.

به گفته ی وی در بلندمدت و در مرحله اصلی با احداث خط انتقال از سد ماملو ، آب مورد نیاز این شهر تامین می شود.

اقتصام ۲۰۲۲**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۲۵۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.