آب ، خشکی را از روی پریشان زدود

شیراز/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی تصویر دارد

۱۵ هکتار دیگر از تالاب بین المللی پریشان پس از پنج سال خشکسالی امروز آبگیری شد .
مدیرکل محیط زیست فارس گفت : با بارندگی های اخیر ، هدایت آب های سطحی ، احیای چند چشمه و تامین حق آبه ، ۱۵هکتار دیگر از دریاچه پریشان حیاتی تازه گرفت.
همچنین بر اثر بارندگی های اخیر ، پنج چشمه حاشیه این تالاب که در دوران خشکسالی خشک شده بود ، جاری و به سمت دریاچه روان شد .
آقای ابراهیمی کارنامی افزود : این آبگیری از سمت شرق تالاب انجام شده است .
دریاچه پریشان در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون و در ۱۵۴ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.
این دریاچه در کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۵ به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده و در تقسیم بندی مناطق ، جزو منطقه حفاظت شده به حساب می آید .
همچنین یونسکو دریاچه پریشان را به عنوان ذخیره گاه زیست کره نیز معرفی کرد .
این دریاچه به لحاظ شرایط خاص در سال های پرآبی همه ساله در فصل زمستان پذیرای جمعیت ۸۰ هزار نفری پرندگان مهاجر از جمله اردک ، پلیکان ، غاز ، درنا ، حواصیل ، اگرت ، غاز و آنقوت و پوشش گیاهی آن هم شامل پوشش حاشیه ای و آبزی نظیر نی ، لوئی و جگن بود.
از ۵۰۲ گونه پرنده شناسایی شده درکشور بیش از ۱۰۰ گونه آن در منطقه بختگان مشاهده شده است که شامل ۱۸ گونه مختلف اردک ، پلیکان ، غاز ، درنا ، آنقوت ، انواع حواصیل ها ، اگرت ها ، غاز ، چنگر و طاووسک است .
استان فارس با ۲۲۰ هزار هکتار تالاب از استان های مطرح کشور است.
ارژن ، بختگان ، پریشان ، هیرم ، هرم و کاریان ،کافتر و طشک و مـهارلو از تالاب استان فارس است که با افت شدید آب مواجه هستند.
تالاب ها از یک سو موجب کاهش آفـات گیاهی ، جـلوگیری از پیشروی گنبدهای نمکی و به راه افتادن سیلاب و گسترش پرورش دام در حاشیه خود می شوند و از سوی دیگر تغذیه آب های زیر زمینی و چشم اندازهای زیبا را به همراه دارند.
تـالاب ها نقش مهمی در پرورش آبزیان ، حفظ ذخـایر ژنتیکی جانوری و گیاهی و افزایش کیفیت محصولات باغی دارند.
جمال خدا پرست رئیس حفاظت از محیط زیست کازرون گفت : با آبگیری این بخش از تالاب پریشان برای نخستین بار پرندگان مهاجر از گونه های پلیکان پا خا کستری ، غاز و فلامینگو در حاشیه تالاب پریشان مشاهده می شوند .
در یک پدیده نادر بهمن پارسال به علت خشکی و کاهش آب از درون این تالاب شعله‌های آتش زبانه کشید .
شهرستان کازرون در فاصله ۱۵۴ کیلومتری غرب شیرازقراردارد .
۰۰۰۲

IRIBNews RSS SocialNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.