آب معدنی‌های ایران نیترات اضافه ندارند

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: طبق استانداردهای جهانی کدکس، میزان مجاز نیترات در هر لیتر آب ۵۰ میلی‌لیتر است که استاندارد ملی کشور سختگیرانه‌تر از استانداردهای جهانی است.

پیمان فروهر افزود: به جرأت می‌توان گفت که ۹۹ درصد از آب‌های بسته‌بندی در کشور دارای نیتراتی کمتر از ۱۰ میلی‌لیتر در هر لیتر هستند و در مواردی نیز که نیترات آب بسته‌بندی به ۱۵ میلی‌لیتر برسد، از استانداردهای ملی ۲۰ میلی‌لیتر کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: میزان نیترات موجود در آب‌های معدنی وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد و نگرانی‌های موجود نشانی از عدم اطلاعات صحیح درباره میزان مجاز نیترات در آب است.

فروهر ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۲۰ واحد فعال در تولید آب معدنی وجود دارد. ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به مشکلات نقدینگی بعضی از این واحدها، این تعداد به حدود ۹۰ واحد رسیده است.

سرانه مصرف آب معدنی ۳۰ لیتر برای هر ایرانی

فعال بخش خصوصی تصریح کرد: بر اساس تولید برندهای بزرگ تولیدکننده آب معدنی حدود دو میلیارد لیتر سال گذشته در کشور آب معدنی تولید شد و سرانه مصرف این فرآورده به ۲۵ الی ۳۰ لیتر در سال رسیده است. این در حالی است که سرانه مصرف آب معدنی در کشور همسایه ترکیه ۸۵ الی ۱۰۰ لیتر در سال است.

وی یادآور شد: سرانه مصرف آب معدنی در سال ۸۸، ۱۰ الی ۱۵ لیتر بوده که با ارتقاء فرهنگ مصرف در سال ۹۰ دوبرابر افزایش پیدا کرد.

فروهر در پایان به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که از مصرف آب معدنی‌هایی که در بیرون فروشگاه‌ها و در معرض مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند، خودداری کنند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.