آتش تغییرات جوی iبه جان قله کلیمانجارو افتاد

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

کارشناسان تغییرات بومی نشانه تولید آمینه دیگری پیدا کرده‌اند که تایید می‌کند یخ‌های «کلیمانجارو» ظرف ۵۰ سال آینده ناپدید خواهند شد.

به گزارش تفسیری سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کلیمانجارو که وقتی جزو وسیع‌ترین مناطق یخبندان کوهستانی بوده است هم‌اکنون حجم یخ‌های آن کاهش پیدا کرده و صفحه یخی بزرگ آن iبه دو تکه تقسیم شده است. این تغییرات در اکتشافات اخیر که در ماه سپتامبر امسال (۲۰۱۲) انجام گرفت، ملاحظه شده است.

به گزارش تفسیری لایوساینس، متخصصان امور جوی آمریکا اخطار داده‌اند شکاف ایجاد شده در صفحه یخی این قله بزرگ و در تصاویر iبه دست آمده از این منطقه کوهستانی قابل رویت است.

قله کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا است. این کوه با ۵۸۹۵ متر ارتفاع، آتشفشانی نیمه خاموش است که در تانزانیاو در مرز مشترک با کنیا قرار دارد. این کوه جزو قلل هفت‌گانه دنیا iبه شمرا می‌رود. این قله در بر گیرنده سه میدان یخی بزرگ است. ابتدا در سال ۱۹۷۰ میلادی حفره‌ای در میدان یخی شمالی این قله ایجاد شد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی یخ‌هایی که شیب‌های غربی این آتشفشان را پوشیده‌اند، ناپدید خواهند شد و میدان‌های یخی روی فلات این قله نیز تا سال ۲۰۴۰ میلادی از بین خواهند رفت. iبه نقل از کارشناسان عامل اصلی ذوب شدن یخ‌های این قله، افزایش خشکی اتمسفر در منطقه است. از سوی دیگر این کارشناسان تصور می‌کنند که گرمایش جهانی نیز iبه این پدیده نگران‌کننده دامن می‌زند. آنها می‌گویند برای تایید این مطلب انجام بررسی‌های بیشتر ضروری است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.