آثار معماری بر فرهنگ آپارتمان‌نشینی از نگاه مهدی چمران

۲۲ آبان ،

amir pourmand-2.jpg

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تشریح بعضی مشکلات سبک معماری که منجر به بروز مشکلاتی در سبک زندگی و به‌ویژه فرهنگ آپارتمان‌نشینی شده است، گفت: شهرداری نمی‌تواند دخالت مستقیمی در موضوع فرهنگ آپارتمان نشینی داشته باشد، اما می‌تواند از طریق کار فرهنگی و نیز بخشنامه‌هایی برای اصلاح الگوهای معماری در ارتقای این حوزه اثرگذار باشد.

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه مراجع گوناگونی همچون دانشگاه‌ها، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی درباره سبک معماری کار علمی انجام داده‌اند، اظهار کردند: هم‌اکنون همهی کمیته‌هایی که پیش‌تر به صورت مستقل در این حوزه کار می‌کردند، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت یکپارچه فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به آثار سبک معماری بر سبک زندگی شهروندان، اظهار کرد: در طول دوره تحصیل، دانشجویان آموزش‌های لازم بر ای معماری مسکن را فرامی‌گیرند و به عنوان مثال می‌آموزند که آپارتمان به گونه‌ای طراحی شود که به محض گشوده شدن در، داخل خانه قابل رویت نباشد. در حقیقت باید به عنوان جایگزینی برای الگوی اندرونی و خارجی که در خانه‌های قدیمی اعمال می‌شد، در طراحی‌های تازه هم در مقابل در ورودی فضایی پیش‌بینی شود تا همه خانه به صورت عریان در هنگام گشودن در مشخص نباشد. اما متاسفانه این الگو چندان رعایت نمی‌شود و به ویژه در آپارتمان‌های زیر ۷۰ متر اصلا امکان رعایت چنین نکاتی وجود ندارد.

چمران با بیان اینکه درهای آپارتمان‌های چندین واحدی نباید روبه‌روی هم گشوده شود، اظهار کرد: این قبیل آموزش‌ها در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، اما عموما در هنگام اجرا رعایت نمی‌شود.

وی به مصوبه اخیر شورای شهر در خصوص الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری ایرانی و اسلامی و بسیارزیباسازی نما و منظر ساختمان‌های شهر اشاره کرد و گفت: این مصوبه گام اول شورای شهر برای اصلاح عملی الگوهای معماری است و قطعا اصلاحات کالبدی می‌تواند در سبک زندگی نیز، تغییرات مثبتی ایجاد کند.

رییس شورای شهر تهران که خود نیز از دانش تخصصی در حوزه معماری برخوردار است، به یکی دیگر از نواقص مرسوم در معماری ساختمان‌های مسکونی که مشکلاتی را در فرهنگ آپارتمان‌نشینی ایجاد می‌کند اشاره کرد و توضیح داد: در بعضی آپارتمان‌ها که تعداد واحدهای هر طبقه آن نیز بالاست، دیوار جداکننده واحدها تا زیر سقف کاذب امتداد پیدا می‌کند، در نهایت حدود نیم‌متر از بالای دیوار جداکننده واحدها فضای خالی وجود دارد و همین امر سبب انتقال صدا و حتی بو و دود آشپزخانه به واحد مجاور می‌شود.

چمران علاج این موضوع را ارائه بخشنامه‌ای از سوی شهرداری تهران دانست و گفت: شهرداری می‌تواند با صدور یک بخشنامه، معماران را به امتداد دیوار ساختمان تا زیر سقف اصلی ملزم کند تا از مشکلات بعدی ناشی از فقدان دیوار جداکننده در بالای سقف کاذب جلوگیری کند.

به گفته چمران، مشکلات فرهنگ آپارتمان‌نشینی بعضا منجر به قطع آب و برق به سبب عدم پرداخت به موقع پول آب و برق می‌شود و این مساله ضرورت کار فرهنگی در حوزه ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی به‌ویژه در کلانشهر تهران که بخش اعظم آن را مجتمع‌های آپارتمانی تشکیل داده است، نشان می‌دهد.

وی در ادامه، از تدوین طرحی در شورای عالی استان‌ها به منظور ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی به کمک شهرداری‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: شهرداری نمی‌تواند دخالت مستقیمی در موضوع فرهنگ آپارتمان نشینی داشته باشد، اما می‌تواند از طریق کار فرهنگی در ارتقای این حوزه اثرگذار باشد.

رییس شورای شهر تهران از اجرای طرح ویژه‌ای به منظور ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران هم خبر داد و گفت: در جریان اجرای این طرح، مدیران مجتمع‌های آپارتمانی به جلسات آموزشی با حضور بعضی مسوولان شهرداری مناطق دعوت می‌شوند و برنامه‌های تشویقی فرهنگی نیز برای ساکنان مجتمع‌ها از سوی شهرداری پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.