آخرین جزییات لایحه “صدور گذرنامه برای دختران زیر ۴۰ سال با اذن ولی”

۰۲م آذر ،

دواتگری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

یک قاضی دادگستری گفت: مخالفت ولی قهری برای خروج از کشور و دایره سنی در لایحه صدور گذرنامه دختران زیر ۴۰ سال باید مرتفع شود.

مهدی دواتگری در گفتگو با خرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لایحه‌ مطرح شده در مجلس با عنوان صدور گذرنامه و خروج از کشور دختران زیر ۴۰ سال با اذن ولی، اظهار داشت: این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه لایحه اجازه پدر برای صدور گذرنامه دختران زیر ۴۰ سال از سوی دولت به مجلس فرستاده شده ادامه داد: دختران زیر ۴۰ سال با اذن ولی قهری و زنان بدون ولی قهری با حکم حاکم شرع اجازه خروج از کشور را دارند که این لایحه هرچند در جهت حفظ نظم عمومی بوده اما ایراداتی بر آن وارد است.

این حقوقدان مشکل اساسی این لایحه را اینگونه بیان کرد: زمانیکه ولی قهری (پدر، جد پدری) اجازه خروج از کشور را برای دختر صادر نکند مانند جایی‌ که زنی برای معالجه بیماری حتما باید به خارج از کشور مراجعت کند سپس با مخالفت ولی قهری روبرو می‌شود که برای حل این مشکل موادی در این لایحه عنوان نشده است.

وی تصریح کرد: اگر تمامی اشخاص زیر ۴۰ سال برای خروج از کشور یا هر مساله دیگر به دادگاه شکایت کنند، تا صدور حکم قطعی زمان بسیاری صرف می‌شود که در این صورت ضرورت امر مدعی از بین می‌رود، پس برای حل این مشکل باید تشریفات دادرسی را حل کرده و در زوایا و چارچوب‌های حقوقی و ضرورت‌های جامعه اصلاحات این لایحه را انجام دهیم.

دواتگری نقص دیگر این لایحه را دایره سنی آن دانست و خاطرنشان کرد: دختر یک ساله و دختر سی و نه ساله در این طرح یکسان شمرده شده‌اند که باید این امر نیز مرتفع شده تا قانون جامعی در این زمینه تصویب شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.