آخرین فرصت معافیت مالیاتی؛ پایان تیرماه

جام جم آنلاین: به کلیه مودیان مالیاتی تذکر داده می‌شود در صورت عدم ارائه اظهار‌نامه نمی‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند، بنابراین لازم است کلیه افراد جامعه با احساس مسوولیت بیشتر نسبت به شرایط خود در قوانین آگاهی پیدا کنند.

توصیه می‌شود افرادی که تاکنون از معافیت مالیاتی بهره‌مند بودند، از جمله مدارس غیرانتفاعی، موجرینی که خانه‌های آنها زیر ۱۵۰ مترمربع است و خیریه‌ها از شرایط مالیاتی خود آگاهی پیدا کنند و با وجود این‌که نیازی به پرداخت مالیات نیست و مبلغی را نمی‌پردازند، باید برای استفاده از معافیت اظهار‌نامه ارائه دهند.

رییس سازمان امور مالیاتی استان تهران با تاکید بر این‌که اعطای معافیت مالیاتی برای تمام مشمولان مالیات منوط به ارائه‌ی اظهار‌نامه در موعد مقرر هستند، گفت: براساس قانون برنامه‌ی پنجم توسعه تمام مودیان، چه کسانی که مالیات می‌پردازند و چه کسانی که معاف هستند برای استفاده از تسهیلات مالیاتی باید اظهار‌نامه ارائه دهند.

“محمدرضا نوری” با تاکید بر این‌که فرصت ارائه‌ی اظهار‌نامه تا پایان تیرماه سال جاری است و این زمان قابل تمدید نیست، تصریح کرد: اکثر مودیان مالیاتی که معاف از پرداخت مالیات هستند، قبلا هم تکالیف مالیاتی داشته‌اند، اما اکنون با اجرای قانون مذکور ممکن است جامعه‌ی آماری ما بیشتر شود.

وی با تاکید بر این‌که سازمان امور مالیاتی تمام ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی را در سطح کشور به کار می‌گیرد، تاکید کرد: در معافیت‌های مالیاتی تغییری صورت نگرفته است، بلکه فقط براساس اجرای قانون برنامه‌ی پنجم اهدای هرگونه معافیت به مودیان منوط به تسلیم اظهار‌نامه است.

رییس سازمان امور مالیاتی استان تهران درباره معافیت موجرین نیز گفت: در باب املاک اجاری مسکونی (املاک اجاری تجاری و اداری همیشه مشمول مالیات بوده‌اند و مالیات پرداخت می‌کنند) در تهران تا ۱۵۰ متر و در سایر شهرها تا ۲۰۰ مترمربع فضای مفید از پرداخت مالیات معاف بوده و هستند، اما از امسال همگی باید اظهار‌نامه مالیات را تسلیم کنند.

نوری همچنین درباره مودیانی که کد پستی ندارند، گفت: یکی از شرایط توافقات سازمان مالیاتی با صاحبان مشاغل ارائه‌ی کدپستی و کد ملی به صورت کامل است. مودیان باید کد پستی، کد ملی، تصویر قبض تلفن و سایر مدارک را با ضمیمه اظهارنامه ارسال کنند.

وی تاکید کرد: برخی از افراد ممکن است کدپستی نداشته باشند، بنابراین مقدمات لازم فراهم شده و با مراجعه هر یک از مودیان مربوط به مناطقی که کدپستی ندارند، از جمله بهارستان، رباط‌کریم و سیاه‌سنگ، کد پستی در اختیار آنها قرار داده می‌شود. همچنین مودیان می‌توانند برای کسب آگاهی بیشتر به پورتال شرکت پست ایران به آدرسwww.tehran.post.ir مراجعه کنند.

رییس سازمان امور مالیاتی استان تهران با تاکید بر این‌که تصاویر کد ملی و مدارک مربوط به افراد به عنوان سند درستی اطلاعات افراد خواسته می‌شود، گفت: براساس توافق صورت گرفته با شورای اصناف کشور، مالیات عملکرد سال ۹۰ اصناف با افزایش ۱۵ درصد نسبت به مالیات قبلی سال ۸۹ پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: ارائه‌ی اظهار‌نامه الکترونیکی باعث کاهش هزینه‌های وصول مالیات از طریق کاربرد سیستم‌های الکترونیکی می‌شود. از سوی دیگر به مودیانی که اظهار‌نامه‌های خود را به صورت الکترونیکی تسلیم کنند، تسهیلاتی از جمله بخشودگی جرایم و شرایط مناسب‌تر پرداخت اقساطی مالیات داده می‌شود. کسانی که اظهارنامه الکترونیکی ارائه می‌دهند، می‌توانند مالیات خود را ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به صورت قسطی در هفت قسط برابر بپردازند، اما مودیانی که به صورت دستی اظهار‌نامه بدهند باید ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد دیگر را در اقساط پنج ماهه‌ پرداخت کنند.

نوری با اشاره به این‌که لازم است اشخاص حقیقی و حقوقی همگی شماره‌ی اقتصادی داشته باشند، گفت: بخش نخست اشخاص حقوقی برای اخذ شماره اقتصادی ثبت‌نام کرده‌اند، دسته دوم در حال ثبت‌نام هستند و اشخاص حقیقی نیز که صاحبان مشاغل هستند، بند «الف»، «ب»، «ج» در روش‌هایی که ما داشتیم تا آخر آبان‌ماه برای ثبت‌نام وقت دارند.

مدارس غیرانتفاعی مشمول قانون بند «الف» صاحبان درآمد می‌شوند

رییس سازمان امور مالیاتی استان تهران با اشاره بر این‌که مدارس غیرانتفاعی به دو دسته شرکتی و موسسه و شخص حقیقی تقسیم می‌شوند، گفت: مدارسی که به صورت شرکتی و موسسه هستند، طبق قانون ۱۱۰ مالیات، باید مالیات اظهارنامه بدهند و مدارسی که اشخاص حقیقی صاحب آن هستند، همان اظهار‌نامه صاحبان بند «الف» را باید پر کنند.

نوری با تاکید بر این‌که تا پایان روز ۱۹ تیرماه ۴۰ درصد از اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت شده است، گفت: در ادارات مالیاتی نیز با جاها و جایگاه‌های خدمات اظهارنامه الکترونیک ایجاد کردیم تا مودیان به راحتی در صورت نداشتن امکانات، از این باجه‌ها برای تسلیم اظهار‌نامه‌های الکترونیکی استفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که مودیان مالیاتی چه آنهایی که معاف هستند و چه آنهایی که نیستند، تا پایان تیرماه اظهارنامه ارائه ندهند، از هیچ‌گونه معافیت مالیاتی نمی‌توانند استفاده کنند.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.