آخرین وضعیت فیلم‌های مشکل‌دار از زبان علیرضا سجادپور

آخرین وضعیت فیلم‌های مشکل‌دار از زبان علیرضا سجادپور

آخرین وضعیت فیلم‌های مشکل‌دار از زبان علیرضا سجادپور

سیدعلیرضا سجادپور که این روزها در معاونت جدیدالتاسیس فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری مشغول به کار شده از آخرین وضعیت فیلم‌هایی که با مشکل عدم اکران مواجه هستند سخن گفت.

منبع : خبرگزاری ایسنا

تاریخ : یکشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۱۲:۰۲

مدیر کل سابق اداره نظارت و ارزشیابی بعد از حضورش در مسئولیت جدید درباره فیلم هایی که مشکل اکران دارند گفت: ما بارها اعلام کردیم فیلم هایی که مطرح می شوند توقیف نیستند بلکه سازندگان آنها هستند که اراده اصلاح ندارند ما هم بر اساس قانون موظف هستیم رعایت موارد قانونی را بکنیم و وقتی شورای مربوطه که طبق قانون فصل‌الخطاب است موارد اصلاحی را ابلاغ می‌کند ما نمی‌توانیم از طرف خودمان بخششی داشته باشیم و قانون این اجازه را به ما نداده است و اگر هم قرار باشد در اصلاحات تعدیلی صورت گیرد باید باز با نظر مساعد همان شوراهای مربوط که طبق قانون فصل‌الخطاب هستند باشد.
وی افزود: برخی از این موارد آرام آرام در حال رفع اشکال است و سازندگانشان متقاعد شدند اصلاحات را انجام دهند گرچه بعضی‌ها خیلی دیر متقاعد شدند. در مجموع اطلاق فیلم توقیفی به آن‌ها نمی‌شود کرد.
سجادپور ادامه داد: فیلم های اندکی هم بوده که تعدادشان به انگشتان یک دست نمی رسد چون مبنای مشکل داشتند راهی برای اصلاحشان وجود ندارد مگر آنکه برخی از صحنه‌هایشان دوباره فیلمبرداری شود که معمولا از اینها با عنوان توقف کامل یاد می‌شود و با اصلاحات مشکلشان حل نمی شود وگرنه راهی برای اصلاحشان پیدا می‌کردیم. مانند «پاداش» و «زمهریر» و برخی فیلم‌های دیگر که نیاز به فیلمبرداری مجدد دارند.
وی درباره دیگر اسامی که نامشان به عنوان فیلم های مشکل دارمطرح است گفت: «زادبوم» با انجام اصلاحات لازم امکان اکران خواهد داشت، «گزارش یک جشن» توسط سازمان سینمایی خریداری شده و انشاء الله با انجام اصلاحات لازم اکران می‌شود، «بی‌خود و بی‌جهت: مشکل خاصی ندارد اصلاحی داشته انجام شده و منتظر نظر نهایی شورای پروانه نمایش هستیم.
سجادپور دزباره «خانه پدری» کیانوش عیاری نیز اظهار کرد: ای کاش سازندگان این فیلم همان سال ۸۹ به اصرار ما گوش می‌کردند و موارد اصلاحی را انجام می‌دادند و زمان را از دست نمی‌دادند. اما به هر دلیلی زمان از دست رفت و الان تعامل خوبی در حال برقراری است و اختلاف نظری بین مالکان دولتی و خصوصی آثار هم وجود داشت که برطرف شده است. آن‌ها توافق کردند بعد از دریافت پروانه نمایش نسبت به اکران اثر تصمیم بگیرند. نسخه جدید برای دریافت پروانه نمایش عرضه شده و گفتیم دوستان شورا بیایند و حتی در جلسه فوق‌العاده کار را ببینند تا تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به دیگر فیلم ها اظهار کرد: ما مشکلی برای اکران «خیابان‌های آرام» نداشتیم و پروانه را هم دادیم. ظاهرا به توصیه افراد دیگری که در موضوع ذینفع هستند نمی‌خواهند کار را اکران کنند،«تلفن همراه رییس جمهور» فعلا اکرانش عقب افتاده پیش ‌بینی ما این است برای اواخر سال اکران شود، مشکل «پاداش» به قبل از ما بر می گردد در همان ایام خود ما رسما اعلام کردیم فیلم از نظر ساختاری مشکل دارد و قابل عرضه نیست و همچنان هم ماند و «صد سال به این سالها» که مشکل این فیلم هم متعلق به گذشته است که تا حدود زیادی رفع مشکل و برای نمایش عرضه شد و به مشکل خورد.
سجادپور درباره اینکه در میان آثار مشکل دار فیلمی وجود دارد که مشکل اش خارج از مجموعه سینمایی باشد با رد آن گفت: خیر مگر اینکه خود مالکان آثار به دلایلی نخواهند فیلم‌شان را اکران کنند که این حق طبیعی آن‌ها است. مجموعه‌ای خارج از اینجا بدون اینکه مالک اثر باشد بخواهد اعمال نظر کند خیر. صرفا و صرفا سازمان سینمایی اعمال نظر می کند.
وی تاکید کرد: میزان تولیدات ما در دو سه سال گذشته رقم زیادی است و آثار متوقف شده فوق‌العاده کم است و بار چندان بزرگی وجود ندارد که بخواهیم بگوییم چه می‌شود. همه اینها منطق و استدلال خودش را دارد و خیلی شفاف به سازندگانش اعلام شده و چیزی در پرده ابهام نیست.

کد خبر: ۴۴۸۱۶

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.