آخرین آمار از میزان خروج نخبگان از کشور

گردآوری شده توسط گروه آموزش ممتاز نیوز

خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به آخرین آمار خروج نخبگان از کشور گفت: ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج از کشور مهاجرت کردند.

دکتر سید حسن حسینی در نشست ارائه گزارش و اقدامات بنیاد ملی نخبگان سیاستگذاری و برنامه ریزی را از وظایف بنیاد ملی نخبگان دانست و افزود: به منظور تکریم نخبگان اقداماتی در این زمینه اجرایی شد که از آن جمله می‌توان به هدایت فکری و معنوی نخبگان در کنار تسهیلات، توسعه گستره شناسایی، عبور از انتخاب نخبگان صرف علمی با انتخاب نخبگان هنری و حوزوی و اجرای کلیه آیین نامه‌ها در حوزه نخبگان اشاره کرد.

اعطای جوایز علمی به سرآمدان حوزه‌های علمی

معاون امور فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان الگو سازی علمی و پژوهشی را از دیگر اقدامات بنیاد نام برد و اظهار داشت: این برنامه در قالب اعطای جوایز علمی اجرایی شد.

وی اعطای جایزه مرحوم علامه طباطبایی را از جمله این جوایز نام برد و یادآور شد: تاکنون این جایزه به ۷۲ نفر از اساتید برجسته در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اعطا شد.

حسینی اعطای جایزه شهید آوینی را از دیگر جوایز نام برد و گفت: این جایزه نیز به ۸ نفر از نخبگان هنری در سال ۹۱ اعطا شد.

ارائه آخرین آمار شفاف در زمینه مهاجرت نخبگان

وی با تاکید بر تلاش بنیاد ملی نخبگان در زمینه ارائه آمار مربوط به میزان خروج نخبگان از کشور یادآور شد: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات از میان دارندگان مدال‌های المپیاد از سال ۸۲ تا ۸۶  تعداد ۷۱۲ نفر در داخل کشور می باشند و ۳۰۸ نفر به خارج مهاجرت کردند.

معاون امور فرهنگی و امور نخبگان با اشاره به میزان مهاجرت برترین‌های آزمون سراسری خاطر نشان کرد: از این تعداد نیز هزار و ۴۰۳ نفر در داخل کشور و ۳۵۰ نفر به خارج از کشور مهاجرت کردند.

حمایت از تجاری سازی اختراعات

حسینی برگزاری جشنواره‌های نوآوری و شکوفایی را در راستای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و اختراعات دانست و اظهار داشت: در این راستا اقدام به برگزاری ۱۷ جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی به منظور شناسایی و حمایت‌ از اختراعات شد.

وی از تهیه هزار و ۱۰۰ طرح کسب و کار از طریق برگزاری این جشنواره‌ها خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این تاکنون ۲ هزار نخبه از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان در این زمینه برخوردار شدند.

میزان حمایت بنیاد ملی نخبگان از مراکز نخبه پذیر

حسینی با اشاره به حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از مراکز نخبه پذیر، خاطر نشان کرد: تاکنون از ۲۴۱ دانشگاه و ۲۵۰ دبیرستان مجموعا ۲۱۶ میلیارد ریال حمایت شده است.

تسهیلات بنیاد به نخبگان

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان وام مسکن، پسادکتری، تسهیلات نظام وظیفه و جایزه شهید احدی را از جمله تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ذکر کرد و ادامه داد: تسهیلات نخبگان دانشجو در صورت پویایی اعطا می‌شود.

به گفته وی تاکنون ۴ هزار و ۷۶۷ دانشجو از این تسهیلات استفاده کردند.

ایجاد زمینه‌ای برای ادامه تحصیل نخبگان

حسینی از ایجاد زمینه‌ای برای ادامه تحصیل نخبگان خبر داد و گفت: به منظور ادامه تحصیل نخبگان به ۲۰۰ نفر از نخبگان بورس شهید احدی اعطا شد.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ نفر از نخبگان از تسهیلات پسادکتری بهره مند شدند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این ۴۵۲ نفر از نخبگان از تسهیلات استادیاران جوان استفاده کردند.

حمایت‌های بنیاد از شرکت‌های دانش بنیاد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه از شرکت‌های دانش بنیانی که نخبگان را جذب کنند حمایت خواهد شد، توضیح داد: شرکت‌های دانش بنیانی که اقدام به جذب نخبگان کنند تا ۲ سال حقوق نخبگان از سوی بنیاد ملی نخبگان پرداخت می‌شود.

حسینی ادامه داد: در این راستا تاکنون با ۱۴ شرکت دانش بنیان تفاهم نامه امضا شده است.

تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در قالب امریه

وی با اشاره به تسهیلات نظام وظیفه به نخبگان یادآور شد: با اعطای این تسهیلات ۴ هزار و۸۵۳ نخبه به جای انجام نظام وظیفه پروژه تحقیقاتی اجرا کردند.

تسهلات مسکن

حسینی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان تنها نهادی است که وام مسکن به آنها اعطا کند، اظهار داشت: ۲ هزار و ۴۳۸ نفر از نخبگان واجد شرایط از تسهلات خرید و یا ساخت مسکن بهره مند شدند.

هدیه ازدواج تسهیلات دیگر بنیاد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان هدیه ازدواج را از دیگر تسهلات بنیاد عنوان کرد و در این باره گفت: این هدیه تاکنون به ۵۸۳ نفر از نخبگان تعلق گرفته است.  


مجله اینترنتی ممتاز | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.