آخرین آمار بهداشت درباره مبتلایان به ایدز

اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS‌ سه ماهه سوم سال ۹۰ در کشور را اعلام کرد.

مهر: اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS‌ سه ماهه سوم سال ۹۰ در کشور را اعلام کرد.

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ مجموعاً ۲۳۹۰۲ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که ۹۱ درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بنابراین گزارش تاکنون ۳۳۰۵ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۴۵۶۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. ۵/۴۶ درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا در گروه سنی  ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در سنین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد (۷/۶۹ درصد)، رابطه جنسی (۳/۱۰ درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۹/۰ درصد) بوده است. راه انتقال در ۱/۱۸ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۸۹ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۱/۶۶ درصد، برقراری روابط جنسی ۷/۲۰ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۷/۲ درصد را تشکیل داده است. در ۵/۱۰ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.