آخرین آمار تلفات زلزله آذربایجان؛ ۲۵۰ نفر کشته و ۱۸۰۰ نفر مجروح/ پایان عملیات امداد و نجات/ مراسم شب قدر در مناطق زلزله زده برپا شد

به گزارش خبرآنلاین؛ این رقم را حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و ‌خلیل ساعی، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرده اند

قدمی دراین باره به فارس گفت: عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است. ۱۱۰ روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند. در هیچ روستایی زیر آوار مانده نداریم و در حال حاضر اقلام و امکانات مورد نیاز در حال توزیع است.

بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است. تاکنون ۱۵پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به ثبت شده است که عمدتا در ورزقان بود. همین پس لرزه ها موچب شد بسیاری از مناطق زلزله زده، شب را بیرون خانه ها سپری کنند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی گفت: شمار مجروحان این حادثه به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسیده است.

اما درحالی خبر از کشته شدن ۲۵۰ نفر می رسد که مدیر پزشکی قانونی آذربایجان شرقی از تحویل ۱۳۸ جسد تاکنون به پزشکی قانونی این استان خبر داده است.

بهرام صمدی راد درباره آمار کشته شده ها به فارس گفته: تعداد اجساد در ورزقان به ۶۲ فوتی رسیده است. در روستاهای مجاور ورزقان از جمله رغن آباد ۱۵فوتی، شخم لو ۱۶ فوتی، گل عنبر ۲ فوتی، رنگ آباد ۱۰ فوتی و شهر ورزقان ۱۹ فوتی بوده است. 

همچنین غلامرضا معصومی رئیس اورژانس کشور از امادگی بیمارستان های سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان خبر داده است: تمام بیمارستانهای استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان زلزله به حالت آماده باش هستند و تلاش می شود با درمان فوری مصدمانی که وضعیت بهتری دارند در اورژانس تختهای بیمارستانها را برای پذیرش مصدومان جدید خالی نگهداریم. ظرفیت بیماستانهای این ۳ استان فعلاً برای پذیرش مصدومان این حادثه پاسخگوست و فعلاً از این نظر مشکی نداریم و در صورت نیاز از بیمارستانهای استانهای مجاور مانند زنجان و حتی رشت نیز برای پذیرش مصدومان استفاده می کنیم و بیمارستانهای این استانها نیز به حالت آماده باش هستند. از نظر تجهیزات امدادی، دارو و خون تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود نداشته ایم. البته بالگردهای اورژانس به علت نداشتن دید در شب امکان پرواز ندارند اما از تمام امکانات اورژانس و آمبولانسهای زمینی برای انتقال سریع بیماران استفاده می کنیم.

 

پاکسازی مناطق زلزله‌زده

از سوی دیگر رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پاکسازی مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر آرامش در مناطق زلزله‌زده حکم‌فرما شده است و مردم با شرایط کنونی در حال برگزاری شب احیا هستند.

محمود مظفر به فارس گفت: اکثر روستاهای زلزله‌زده پاکسازی و به آسیب دیدگان امدادرسانی و در نهایت توزیع مواد غذایی و برای آنها سرپناه ایجاد شده است. در مراکز شهرهای زلزله‌زده نیز کمپ‌های اسکان اضطراری ایجاد شده است و خوشبختانه اکثر مردم نیز از چادرهای مسافرتی برای اسکان خود استفاده کرده‌اند. به مردمی که چادر مسافرتی نداشته اند، از طریق هلال‌ احمر به آنان چادر ارائه شده است، نکته مهم در این مورد آن است که مردم با شرایط کنونی با حضور روحانیون شب قدر را در کنار نیروهای اورژانس و هلال‌احمر به صورت دسته‌جمعی احیا گرفته‌اند.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.