آخرین اخبار از جلسه رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه الکاظمی

جلسه پارلمان عراق برای دادن رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی آغاز شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف برای دادن رأی اعتماد به کابینه جدید عراق در مقر پارلمان حضور یافتند و هم‌اکنون این جلسه در حال برگزاری است. آغاز این جلسه که برای ساعت ۲۱ به وقت محلی برنامه‌ریزی شده بود، با تأخیر همراه بود.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با به صدا در آوردن زنگ شروع جلسه، از نمایندگان خواست جلسه رسیدگی به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی را آغاز کنند؛ جلسه‌ای که قرار است طی آن نمایندگان عراقی به کابینه معرفی شده رأی اعتماد بدهند.

رئیس پارلمان عراق جلسه رأی اعتماد به کابینه را با حضور ۲۵۷ نماینده رسما آغاز کرد و گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و چالش‌های پیش رو، در روند سیاسی ما به دنبال تشکیل دولتی مقتدر و توانا برای مقابله با همه مشکلات و دشواری‌ها هستیم.

الکاظمی هم به بیان خط مشی و برنامه خود در دولت و نیز اعضای کابینه پرداخت و گفت، دولتش دولت حل و فصل است نه دولت بحران.

طبق اعلام الکاظمی، از برنامه‌های وی در دولت جدید، توسعه و اصلاح نهادهای امنیتی، بررسی و حل چالش‌های اقتصادی و مالی، تمرکز بر روابط خارجی، مبارزه با فساد و اصلاحات اداری است. از دیگر برنامه‌های نخست وزیر مکلف برقراری عدالت به عنوان معیار دولت موفق است.

وی با بیان این که با استفاده از خاک عراق به عنوان میدان حملات مخالف است، ادامه داد، برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف تلاش خواهد کرد.

پیش از این الکاظمی لیست اسامی کابینه خود را که شامل ۲۰ نام است، به پارلمان ارائه کرده بود. نکته قابل توجه عدم معرفی وزرای خارجه و نفت در لیست ارسالی الکاظمی به پارلمان است. این احتمال وجود دارد که رأی به وزرای این دو وزارتخانه کلیدی به جلسه بعدی پارلمان موکول شود.

از سوی دیگر، یک منبع در پارلمان این کشور از توافق بر سر نامزدهای پنج وزارت‌خانه خارجه، کشاورزی، مسکن، دادگستری و کار خبر داد. این منبع گفت، بر سر نامزدی فواد حسین برای پست وزارت خارجه، خالد شوانی برای وزارت دادگستری، عادل حاشوش الرکابی برای وزارت کار و امور اجتماعی، نازنین محمد وسو برای وزارت مسکن و نسیم عریبی برای وزارت کشاورزی در دولت الکاظمی توافق شده است. این در حالی است که در لیست نخستین الکاظمی درباره اعضای کابینه، برای وزارت دادگستری عبدالرحمن مصطفی فتاح احمد، برای وزارت کار و امور اجتماعی عبیر مهدی محسن سعید و برای وزارت کشاورزی محمد کریم جاسم صالح معرفی شده بودند.

رئیس پارلمان عراق پیش‌بینی کرده است که کابینه در این جلسه با وجود دشواری‌ها و اعتراضات موجود درباره برخی از نامزدهای وزارتخانه‌ها، رأی اعتماد بگیرد. وی پیش از برگزاری رسمی جلسه رأی اعتماد در دفترش با روسای فراکسیون‌ها دیدار کرد.

در حال تکمیل…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.