آخرین اخبار از زلزله زهان؛ ترک خوردگی منازل مسکونی/ گستردگی مناطق خسارت دیده از زمین لرزه

بخشدار زهان با اشاره به گستردگی مناطق خسارت دیده از زمین لرزه تا مناطق مرزی گفت: تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده اند. علی شبانی به مهر گفت: زمین لرزه بامداد امروز در حوالی زهان تا روستای شیرگ شهرستان بیرجند و همچنین از طرف نوار مرزی شرق استان تا روستاهای شاهرخت و حاجی آباد نیز گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه تعداد روستاهای خسارت دیده منطقه زهان و حاجی آباد هنوز شمارش نشده و در دست بررسی است، افزود: زمین لرزه بامداد امروز به دلیل شدت بالا موجب وحشت مردم این روستاها شده است. شبانی با اشاره به اینکه خسارات اعلام شده از این زمین لرزه بر اثر قدیمی بودن بافت روستاها و کوهستانی بودن اعلام شده است، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون این زمین لرزه خسارت جانی نداشته اما میزان خسارات مالی در دست بررسی است. وی با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از زمین لرزه ترک خوردن منازل مسکونی و شکستن شیشه ها بوده است، افزود: برآورد خسارات احتمالی توسط نیروها در دست اقدام است.

 

بازگشایی جاده افین – زهان

بخشدار زهان از ریزش کوه افین و مسدود شدن جاده بمرود پس از زمین لرزه بامداد امروز خبر داد و گفت: پس از ریزش کوه به نیروهای راه و شهرسازی اطلاع داده شده و این نیروها در صحنه حضور دارند. وی همچنین از بازگشایی مسیر جاده افین به زهان که پس از زمین لرزه بامداد امروز ریزش داشته خبر داد و افزود: نیروهای راه سازی بلافاصله پس از ریزش کوه اقدام کرده و موفق به باز گشایی این مسیر شدند.

 

تعداد روستاهای خسارت دیده در دست بررسی

شبانی در خصوص تعداد روستاهای خسارت دیده نیز، تصریح کرد: تعداد روستاها بالا بوده و تا نوار مرزی مشاهده شده که تا پایان وقت امروز اعلام خواهد شد. وی بیشترین روستاهای خسارت دیده اعلام شده تاکنون در این شهرستان را افین و جان احمد عنوان کرد و بیان داشت: خسارت در این روستاها ترک خوردگی منازل و شکستن شیشه ها بوده است. شبانی با بیان اینکه نیروهای مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر در صحنه حضور دارند، افزود: کلیه نیروهای مورد نیاز در فرمانداری برای بررسی و کمک به مردم مستقر شدند. بخشدار زهان یادآور شد: به دلیل عدم وجود خسارت جانی در این منطقه هنوز اعلام نیاز به کمک به مردم این منطقه نشده است.

زلزله‌ها خسارتی بر جای نگذاشت

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر آخرین اقدامات این جمعیت در زلزله‌های «زهان»، «بندر ریگ» و «حاجی‌آباد» را تشریح کرد. حسین درخشان در تشریح جزئیات این خبر به ایسنا گفت: در پی وقوع زلزله ۵،۲ ریشتری که در ساعت ۵:۳۰ امروز مناطق «زهان» و «حاجی‌آباد» در اطراف شهرستان قائنات را لرزاند سه تیم از پایگاه‌های بین شهری به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. وی با بیان اینکه این تیم‌های با هدف ارزیابی و امدادرسانی احتمالی به مناطق رفته بودند اظهار کرد: پس از یک ساعت از وقوع زلزله تیم‌ها از تمامی مناطق زهان و حاجی‌آباد و ۱۰روستای دیگر بازدید کردند که خوشبختانه در گزارش‌های آنان هیچ‌گونه حادثه‌ای اعلام نشده است. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زلزله هیچ خسارتی بر جای نگذاشته است گفت: با توجه به عمق لرزه که در ۱۲ کیلومتری زمین بود احتمال بروز خسارت ناچیز است. اما با این وجود نیروها در محل مستقر هستند. به گفته درخشان امدادگران سازمان امداد و نجات و سایر تیم‌های جمعیت هلال احمر به همراه دیگر نیروهای امدادی در حال حاضر نیز در این مناطق به حالت آماده‌باش درآمدند.
 

 

جزئیات زلزله ۴،۲ ریشتری نصرت‌آباد
سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر همچنین با اشاره به زلزله ۴،۲ ریشتری که حوالی ساعت ۵ امروز منطقه نصرت‌آباد در سیستان و بلوچستان را لرزاند به ایسنا گفت: در پی این حادثه نیز تیم‌های ارزیاب و امدادگران به محل رفتند که در گزارش‌های آنان نیز موردی مبنی بر بروز خسارت گزارش نشده است. درخشان در خصوص زلزله سه ریشتری که بندر ریگ بوشهر را لرزانده بود نیز اظهار کرد: این زلزله نیز با توجه به شدت کمی که داشت بدون هیچ خسارتی گزارش شده است. چرا که زلزله‌های کمتر از ۴ ریشتر معمولا خسارتی بر جای نمی‌گذارد و تنها احساس می‌شود.
همچنین محمد علی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های عملیاتی _ امدادی قاینات در حال ارزیابی منطقه هستند، گفت: نیروهای هلال احمر اکیپ‌های را عازم منطقه کرده است. وی افزود: در پی وقوع این زلزله تاکنون هیچ خسارتی از سوی مردم و دستگاهای اجرایی اعلام نشده است.
۴۷۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.