آخرین اطلاعات دربارهٔ احتمال تخریب محل ولات پیامبر(ص)

۳۱فروردین۱۳،

در حالی که شیخ عبدالعزیز آل‌شیخ مفتی وهابیون در فتوایی اجازه تخریب آثار اسلامی برای توسعه حرم مکی را داده بود، عبدالوعاب ابوسلیمان از علمای مجمع فقه اسلامی عربستان دربارهٔ از بین بردن «کتابخانه مکه مکرمه» را رد کرده و گفته بود: از بین بردن این کتابخانه از بین بردن بزرگترین شاهد تاریخ اسلامی و جریحه‌دار کردن احساسات همه مسلمانان است .


در راستای طرح توسعه مسجدالحرام و تخریب آثار اسلامی اطراف حرم مکی و در پی اعتراض مردم و علمای عربستان تخریب محل ولادت پیامبر اکرم(ص) منتفی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،   پس از بحث‌های متعدد دربارهٔ طرح‌های توسعه مسجد الحرام که این روزها در جهان اسلام و عربستان در حال بیان بوده و هست، پایگاه خبری والفجر از پایگاه‌های وابسته به شیعیان عربستان اعلام کرد که «شورای مکه مکرمه» اعلام کرده است که «کتابخانه مکه مکرمه» یا همان خانه پیغمبر اسلام(ص) تخریب نمی‌شود.

بنابر این گزارش، عارف قاضی معاون شورای شهر مکه مکرمه در امور توسعه گفته است: در میانه اخذ مالکیت مراکز اطراف حرم مکی برای توسعه مسجد الحرام توجه به بقای «کتابخانه مکه مکرمه» داریم.

وی افزوده است: اما دربارهٔ ترمیم و تجدید بنای این کتابخانه نیز موضوع در دست مطالعه و نیازمند جلسات متعددی است.

حسن عید مسئول پروژه توسعه مسجد الحرام نیز گفته است: کمیته پروژه توسعه حرم مکی هیچ امریه‌ای دربارهٔ «کتابخانه مکه مکرمه» صادر نکرده است و کارهای تخریبی اطراف مسجد الحرام که در چهار مرحله در حال اجراست شامل این ساختمان نمی‌شود.

* مفتی وهابیون: تخریب مجاز است/عضو مجمع فقه اسلامی عربستان: تخریب جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان است

بنابر این گزارش در پی انتشار یافتن خبرهای مبنی بر تخریب «کتابخانه مکه مکرمه» و زادگاه پیامبر اکرم(ص) بحث‌های متعددی بین مردم و فعالان اجتماعی و فرهنگی عربستان رخ داده و مخالفت‌های بسیاری در این باره صورت گرفت.

در حالی که شیخ عبدالعزیز آل‌شیخ مفتی وهابیون در فتوایی اجازه تخریب آثار اسلامی برای توسعه حرم مکی را داده بود، عبدالوعاب ابوسلیمان از علمای مجمع فقه اسلامی عربستان دربارهٔ از بین بردن «کتابخانه مکه مکرمه» را رد کرده و گفته بود: از بین بردن این کتابخانه از بین بردن بزرگترین شاهد تاریخ اسلامی و جریحه‌دار کردن احساسات همه مسلمانان است چراکه بدون شک مکان این کتابخانه مکان ولادت پیامبر اکرم(ص) است و تخریب آن عواقب بدی خواهد داشت.

* تاریخچه محل ولادت پیامبر اکرم(ص)

بنابر این گزارش، آنچه که امروزه «کتابخانه مکه مکرمه» نام دارد بر اساس اسناد تاریخی محل ولادت پیامبر اکرم(ص) است که از املاک بنی‌هاشم محسوب می‌شد و پس از هجرت پیامبر اعظم(ص) به مدینه منوره در اختیار «عقیل ابن ابیطالب» برادر امام علی(ع) قرار گرفت و پس از آن فرزاندنش در آن می‌زیستند تا آنکه آنجا را «محمد بن یوسف الثقفی» خرید و اتاقی به نام «دار ابن‌یوسف» به آن افزود.

پس از آن همسر مهدی خلیفه عباسی و مادر هارون‌الرشید آن را در سال ۱۷۱ هجری به مسجدی تبدیل کرد و پس از آن همه امرا و ملوک به تعمیر و ترمیم آن پرداختند تا آنکه این مسجد در سال‌های ابتدایی حکومت آل‌سعود تخریب شد و پس از آن و در سال ۱۳۷۰ قمری دبیر شورای مکه مکرمه به سبب نزدیک شدن این مکان به مسجدالحرام پس از توسعه‌های گسترده، دستور به تبدیل این مکان به کتابخانه را صادر کرد.

باوجود اعلام عدم تخریب محل ولادت پیامبر اکرم(ص) هنوز تخریب بسیاری دیگر از آثار اسلامی اطراف مسجد الحرام در دستور کار رژیم سعودی قرار دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.