آخرین تغییرات قانون نظام صنفی/ تعیین وضعیت انتخابات و درآمد اتاق‌های اصناف

فروردین ۱۴۰۳

رئیس شورای اصناف کشور در تشریح آخرین تغییرات قانون نظام صنفی در مجلس از تعیین وضعیت انتخابات اتاق‌های اصناف و همچنین محل درآمد آنها در قانون تازه نظام صنفی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه  خبرنگاران ، قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با فارس گفت: در روند بررسی قانون نظام صنفی بندهای مهمی به تصویب مجلس رسیده است، از آن جمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که انتخابات داخلی اتحادیه‌ها حذف و اعضای هیأت مدیره هر اتحادیه بر اساس تعداد آرا مشخص می‌شود به نحوی که رئیس اتحادیه شخصی است که بیشترین رأی را آورده باشد.

وی افزود: یکی دیگر از بندها دربارهٔ ترکیب هیأت رئیسه اتاق اصناف در شهرستانها است که شامل سه نفر عضو اصلی می‌شود که یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر به طور همزمان دبیر و خزانه‌دار است، دو نفر هم عضو عل‌البدل شناخته می‌شوند که از اعضای اصلی، یک نفر از صنوف توزیعی، یک نفر از صنوف تولیدی و یک نفر بر اساس اکثریت آرا مشخص می‌شود.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: ترکیب هیأت رئیسه اتاق اصناف در مراکز استانها نیز از ۵ نفر اعضای اصلی تشکیل می‌شود که یک نفر رئیس، دو نفر نایب رئیس، یک نفر دبیر، یک نفر خزانه‌دار است و دو نفر به عنوان عضو علی‌البدل شناخته می‌شوند که از اعضای اصلی، دو نفر از صنوف توزیعی، دو نفر از صنوف تولیدی و یک نفر بر اساس اکثریت آرا مشخص می‌شود.

نوده فراهانی گفت: عمر خدمتی مجامع امور صنفی یا همان اتاق‌های اصناف از ۲ سال به ۴ سال تغییر یافت.

وی افزود: همچنین اتحادیه‌ها مکلف شدند تا ۲۰ درصد از درآمد حاصل از صدور و تمدید پروانه‌های کسب را به اتاق‌های اصناف بپردازند.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: صنوفی که اتحادیه ندارند و سبب آن هم به حد نصاب نرسیدن اعضای آن است برای صدور پروانه کسب باید به اتحادیه‌های همگن و یا اتاق اصناف شهرستان‌ها یا استانها مراجعه کنند تا تعداد اعضای آنها به حد نصاب برسد.

وی افزود: تمامی اتاق‌های اصناف مکلف شدند تا واحد بازرسی و نظارت را در سطح کشور تشکیل دهند.

به گزارش فارس، اصلاحیه قانون نظام صنفی بیش از ۵ سال است که در مجلس شورای اسلامی به سر می‌برد و در دو هفته قبل بندهای این اصلاحیه در مجلس مطرح و به تصویب می‌رسد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.