آخرین تلگراف

اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین تلگراف کشور هندوستان دیشب با عنوان تعطیلی خدمات تلگراف دولتی کشور هند ارسال گردید. در طول دوران مختلف استفاده از سرویس تلگراف به سبب ایجاد خدمات تازه و پیشرفت تکنولوژی کاهش پیدا کرده‌بود اما همیشه جای آن در زندگی میلیون‌ها هندی دیده می‌شد.سرویس تلگراف هند در سال ١٨۵١ آغاز به کار کرد.این خط تلگراف توسط کمپانی هند شرقی بریتانیا به مسافت چهل و هشت کیلومتر از شهر کلکته به بندرگاه الماس  برقرار شد و فقط برای ارتباطات دولتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.در سال ١٨۵۵ خطوط  تلگراف به سراسر کشور کشیده شدند و استفاده از این سرویس برای عموم آزاد شد.

معاون سابق مدیر کل خدمات تلگراف هند، سی وی گوپینات گفته‌است که هند پیروزشدن در شورش سال ١٨۵٧علیه بریتانیا را مدیون تکنولوژی تلگراف می‌داند و اعتقاد دارد که تلگراف هند را نجات داده‌است.بمدت یک قرن یعنی تا آغاز دهه هشتاد میلادی تلگراف سریعترین و مطمئن‌ترین راه ارتباطی بوده‌است.

در روز‌های اول، تلگراف‌ها با قلم‌های جوهری، توسط دست نوشته می‌شدند و اکثر آنها حاوی پیغام‌های تجاری بودند در صورتی که امروزه تلگراف‌ها توسط کامپیوتر‌ها تایپ می‌گردند.ظهور امکانات و تکنولوژی‌های تازه سبب از بین رفتن خدمات تلگراف شده و در یک سال اخیر کمپانی هند شرقی بریتانیا میلیاردها روپیه از دست داده‌است.آخرین تلگراف کشور هند در ساعت  ٢٢ شب قبل به وقت هند، ارسال گردید.

شمیم اختر، مدیرارشد شرکت مخابراتی هندی BSNL می‌گوید:نسل بعدی حتی در مورد تلگراف چیزی نخواهند دانست.

منبع

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.