آخرین تکنولوژی حفر تونل توسط ایرانی‌ها قابل اجراست

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر آخرین تکنولوژی حفر تونل توسط ایرانی‌ها قابل اجراست.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در دهمین کنفرانس تونل ایران اظهار کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی کشور که درصد بسیاری از سطح آن را ناهمواری‌های صعب‌العبور پوشانده است، نام بردن از صنعت حمل نقل بدون تونل معنی و مفهوم خود را از دست می دهد.

وی گفت: آمار راه‌های کشور اعم از زمینی و ریلی و میزان تونل حفر شده در آنها بیانگر اهمیت این صنعت در زیرساخت‌هاست و در حال حاضر بر اساس آمار انتشار یافته وزارت راه در سال قبل بیش از ۲۱ هزار کیلومتر طول‌ راه‌های اصلی و حدود ۱۳ هزار کیلومتر طول بزرگراه‌های کشور است.

 

آخوندی ادامه داد: میزان تونل حفر شده در این راه‌ها بالغ بر ۱۲۵ کیلومتر است. همچنین در بخش راه آهن بر اساس همین آمار کل خطوط ریلی بیش از ۱۳ هزار کیلومتر است که ۳۹۲ دستگاه تونل به طول ۱۵۸ کیلومتر در آنها احداث شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بعضی خطوط راه‌آهن تعداد تونل‌ها و طول آنها حدود ۱۰ درصد از مسیر را به خود اختصاص داده است؛ مانند راه آهن قزوین- رشت که ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد یا میزان پیش‌بینی شده در قطعات ۲ و۳ آزادراه تهران – شمال که ۷۰ درصد مسیر را تونل تشکیل می‌دهد.

به گفته وی در بخش آب کشور نیز حفر تونل‌های انتقال آب با توجه به پراکنش بارندگی و توزیع نامناسب منابع آبی کشور از دیرباز مورد توجه بوده است و تونل‌های طویل انتقال آب حوضه به حوضه که در بعضی از موارد طول آنها بیش از ۵۰ کیلومتر است که رویای حفر آنها با تکنولوژی استفاده از دستگاه‌های T.B.M. محقق شده است.

آخوندی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کیلومتر تونل انتقال آب در دست بهره‌برداری و به همین میزان هم در حال ساخت یا مطالعه است.

وی افزود: تونل‌های شهری، تونل‌های مترو، تونل‌های خدماتی مثل دفع فاضلاب و نظایر آنها که در مجموع بیش از هزار کیلومتر تونل در کشور در حال بهره‌برداری و تا افق ۱۴۰۴ بر اساس شاخص‌های تعریف شده در سند چشم‌انداز به همین میزان هم باید احداث شود؛ این ارقام بیانگر این مطلب است که سالیانه حدود ۱۰۰ کیلومتر تونل به منظورهای مختلف باید در کشور حفر شود و این افق و جایگاه صنعت را می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خودکفایی و حضور پررنگ مهندسان مشاور و پیمانکاران در صنعت تونل ادامه داد: بررسی تاریخچه احداث راه‌آهن سراسری نشان می‌دهد در حفر تونل‌های این مسیر که بیش از ۸۴ کیلومتر بود حتی یک تکنسین ایرانی هم حضور نداشت.

آخوندی اظهار کرد: برای اولشن بار در سال ۷۰ در راه ‌آهن مشهد – سرخس با تاکید دولت، مشاوران ایرانی تونل را طراحی و پیمانکاران داخلی آن را اجرا کرده‌اند و در حال حاضر این صنعت با دستیابی به آخرین تکنولوژی حفر تونل ایرانی است.

وی گفت: البته انتظار بیش از آنچه که تاکنون به آن دست‌یافته‌ایم وجود دارد. هنوز زمان بندی در اجرای پروژه‌های تونل مفهوم خود را پیدا نکرده است. طولانی شدن اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها سبب نگرانی است به طوری که در بعضی از موارد، کارفرما گزینه‌های اجرایی پر هزینه‌تری در مقایسه با تونل را می‌پذیرد تا بتواند در چارچوب تعهدات برنامه‌ای خود طرح را به اتمام برساند که باید در این همایش ها و نشست‌ها این موضوع آسیب شناسی شود و راهکارهای منطقی و اجرایی آن ارائه شود.

آخوندی به لزوم ایجاد بخش تازه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان اشاره و تاکید کرد: در آن از تحقیقات در حوزه تونل حمایت شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.